Markus er en av elevene på linja Work At Music – Laptop som i vinter fikk en gylden mulighet til å samarbeide med rapperen Jørn “Jeezy” Østvik, og han har skrevet litt om hvordan det gikk:

Før juleferien startet i 2018 ble laptopklassen ved Toppen introdusert til en spennende oppgave. Med Alf Marius Valan som lærer medfølger en åpen dør for ett stort nettverk med dyktige musikere, deriblant tradisjonelle og mer moderne. I praksis betyr det store muligheter for de som er litt ekstra interessert. For eksempel produsere en hip-hop låt for en av Norges kanskje mest erfarne rappere. Jørn “Jeezy” Østvik. Med sin debut-ep “Grunn te bekymring” i 2004 blir året 2019 hans 15. år i gamet, og å få jobbe i samarbeid med ham har vært en stor mulighet for hele klassen.

Jørn Jeezy på scenen!

Klassen har visst om dette prosjektet siden før jul og mange har vært gira på å komme i gang, men samtidig kanskje ikke vært helt sikker på hva opplegget var. Da ble det satt stor pris på at Jørn tok seg tiden til å komme på besøk selv for å forklare litt mer detaljert hva slags produkt han var ute etter. Som resultat av det kan det nevnes(uten å si for mye) at det kan ventes en fusjon mellom tradisjonell hip-hop og nyere elektronisk musikk. Kanskje kan det til og med kan appellere til russen, da låta også forventes å slippes i løpet av våren 2019.

Laptopklassen og Jørn Jeezy

Produksjonsprosessen har foregått i form av individuell produksjon av elevene i klassen. Dette gjorde at Jørn fikk sju veldig forskjellige utgaver av sin egen låt, og dermed hadde et godt utvalg å plukke fra. I løpet av perioden klassen har jobbet med dette har også Jørn kommet på besøk underveis og kommet med verdifull feedback for alle elevene. Samtidig kom han med innvendinger som potensielt dyttet låtene nærmere et sluttprodukt han selv kunne være fornøyd med.

For klassen har dette vært et veldig lærerikt prosjekt, hvor det nesten utelukkende er første gang elevene har jobbet med et bestillingsverk. Med stor konkurranse og det faktum at det er mange om beinet i dagens musikkbransje er dette veldig fint å bli introdusert til, ettersom hip-hop bransjen kan vise seg å være et godt levebrød!