Der er mange som sier at folkehøgskole er litt som en barnehage for voksne.  Det er vi egentlig ganske enige i, og derfor bestemte de to linjene, Fjellsport & Kajakk og E-sport, å bygge videre på denne tanken. Det hele ente i en helaften fylt med barnsligheter. De ønsket rett og slett velkommen til elevkveld på Tipp Toppen Barnehage!

Det er kanskje den mest travle helga i løpet av hele året. Helga det ikke bare skal dukes til elevkveld for oss her på skolen, nei det skal nemlig dukes for TO årskull! Dette er helga alle elevene fra fjorårskullet er invitert på fjorårstreff. I tre dager er det nesten dobbelt så mye folk som det pleier å være i matsalen. Denne gangen er det Fjellsport & Kajakk og E-sport linja som har fått æren av å arrangere elevkveld. Etter flere forslag- og avstemningsrunder fikk de snevret det ned til tre temaer; viking, mafia og barnehage. Alle gode forslag, men det var barnehagetema som stakk av med seieren. Dette syntes vi passet perfekt, særlig ved tanke på at de samme linjene året før hadde valgt stikk motsatt tema, nemlig gamlehjem.

Da temaet endelig var bestemt, var det bare å hive seg rundt og dele seg inn i grupper. Noen måtte stå for maten, andre for pynting eller markedsføring, og sist men kanskje viktigst, selve aktivitetene. Etter noen timer med jobbing var planen så godt som spikra. Kvelden skulle begynne klokka seks med et stort festmåltid. Det hadde seg slik at var en dag litt utenom det vanlige på Tipp Toppen Barnehage. Vi hadde to bursdagsbarn som måtte feires! Da er det klart det ble stelt i stand stabler med hamburgere, og naturligvis den velkjente sjokoladekaken til dessert. Det var også ei fra pyntegruppa som hadde gått litt av skaftet, og tenkt at det var en kjempeidé å kjøpe 100+ partytrompeter til hele gjengen. Det skal sies at man fort fikk barnebursdagsstemningen med alt bråket.

Noen av aktivitetene hadde allerede begynt tidligere på dagen. Både års- og fjorårselever var invitert til volleyballturnering i regi av andreårselvene. Tilfeldige lag ble trukket, med en god blanding av årskullene. Etter godt over to timer spilling, fikk vi kåret et vinnerlag. De som da enda ikke var lei endte med å utfordre fjorårselevene til kamp for beste årskull. Og etter tre runder spilt, måtte dessverre fjorårskullet innse tapet. De som ikke spilte volleyball fikk bla. muligheten til å tegne på ett giga ark. I kjent barnestil, så det mer ut som livets utvikling på jorda enn noe kunstverk.

Etter bursdagsmiddagen, er det klart for kveldens hovedaktivitet, en god blanding av rebus og skattejakt. Hver gruppe består av elever fra de to kulla, som må samarbeide om å finne ledetråder og poster. På hver post finner de barnehagetanter og -onkler som skal vekke minner fra barndommen gjennom leker som Bro bro brille, Sheriff, Kims lek og barne-TV. For de som ikke løp rundt etter poster, hadde quiz og «grip mikrofonen» i auditoriet. Grip mikrofonen, som innebærer at det spilles av sang, og første man til å gripe mikrofonen og synge vinner poeng, ble en kjempesuksess med klassikere som «Oro jeska beana», «Jeg vil ha en liten hund» og «Hakuna  matata». Andre sanger som kjenningsmelodien til Titten Tei, var vist til forskjell litt for ukjent for oss.

Da kvelden går mot slutten, og vi har ledd og lekt masse, trekker fjorårselevene seg ned i Black Boxen for å minnes deres år på Toppen. Her blir det vist filmer som vekker frem de vanvittig mange gode minnene fra året. De fleste av filmene har vi sett både en og to og tre ganger, mens andre har vært bortgjemt og glemt. Timene går, og en etter en må folk hive inn håndkledet og ta kvelden. De som holder ut lengst og ikke vil si farvel, blir sittende til langt ut på natt.

Tusen takk for en fantastisk helg både fra årets- og fjorårets kull. Vi har virkelig bevist at man har mye til felles bare ved å ha gått ett år på Vefsn Folkehøgskole Toppen. I tillegg kan det virke som det gamle ordtaket «Like barn leker best» passer veldig godt i denne sammenhengen.

Under finner du en film, laget av Marius Dobbe Klemetsen, tatt fra elevkvelden 😀