Før påskeferien dro vi til en liten landsby i syd Frankrike. Turen gikk til Correns, en utrolig koselig landsby som ligger i hjertet av Provence. Området rundt landsbyen er grønt, fredelig og innbyr til rolige utflukter. Vi besøkte en av Europas beste klatrevegger som ligger i Chateauvert. Dere er kanskje nysgjerrig på hvordan elevene hadde det på tur? Under har du svaret!

Hei Marianne, hvordan var det på Linjetur til Frankrike? Det var kjempe gøy. Beste delen av friluftsliv linja. Og digg med varmt vær. Hva synes du var det beste med turen? Det beste med turen var at vi fikk prøve å sove ute over flere dager og mestringen på klatringen. Hva synes du om klatringen, var det ikke skummelt? Klatringen var overraskende nok ikke så skummelt som jeg hadde sett for meg. Jeg opplevde mye mer mestring der enn det jeg har gjort inne. Hadde aldri sett for meg at jeg kom til å klatre opp den 30 m veggen.

Hei Marte, hvordan hadde du det i Frankrike? Jeg synes det var veldig gøy å dra på linjetur til Frankrike. Det er en tur jeg ikke kommer til å glemme. Jeg synes det var veldig koselig å sove i telt og gå rundt i Correns og Nice. Hva var det gøyeste med turen? Det gøyeste med turen synes jeg var å klatre. Jeg synes det var mye gøyere å klatre ute enn inne, siden det ikke var en fast rute for hvor man måtte klatre. Når jeg klatret opp den høyeste veggen på 30 meter fikk jeg også kjenne på at det var litt skummelt selv om jeg ikke har spesielt høydeskrekk. Jeg følte også at jeg noen ganger holdt på å gi opp når det ble for vanskelig i klatreveggen. Men det gjelder å ikke gi seg 🙂

Hei Hanna, hvordan var linjeturen til Frankrike for deg? Linjeturen til Frankrike var for meg ett stort høydepunkt dette året. På turen gjorde vi mye forskjellig klatring, tur til Verdon, bytur til Nice og vinsmaking. Alle dagene i Frankrike var fylt med aktiviteter noe som gjorde at turen gikk veldig fort. Sitter igjen med masse gode minner fra turen som jeg vil huske resten av livet. Hva synes du var det beste med turen? Det beste med turen var at hele klassen var sammen og hadde et veldig bra samhold. Klatringen var nok definitivt det beste med turen. Kan du fortelle litt mer om klatringen? Klatringen var det jeg syntes var det gøyeste vi gjorde i Frankrike. Da jeg startet å klatre i veggen syntes jeg det var veldig vanskelig, det var noe helt annet enn å klatre innendørs. Men vi hadde med oss to dyktige instruktører som hadde mye kunnskap å lære bort. Da en først skjønte teknikken for å komme seg oppover fjellet veldig enkelt. Etter du er ferdig på Vefsn Folkehøgskole Toppen, kommer du til å fortsette med klatring? Dagene med klatring i Frankrike gav mersmak og er noe jeg definitivt vil gjøre her i Norge også!

Hei Andrea, hvordan var din tur til Frankrike? Fantastisk! Koseleg at klassen blei så samansveisa, og at alle meistra klatring! Kjekt å utfordre seg både på paintball og klatring. Kult med litt «enkel» camp så vi følte vi virkelig var på friluftslivtur. Minne for livet. Hva synes du var det beste med turen? Klatring og Vedon-kløfta. Kjekt å vere på skikkeleg tur med aktivitetar i så fin og ulik natur i forhold til heime. Kjekt å bruke heile dagane til aktivitetar! Hvordan var din opplevelse med klatring ute? Klatringa var noko av det kjekkaste eg har vore med på. Det var utfordrande fordi ein måtte tenke på ein annan måte når ein klatra ute, og vere litt meir oppfinnsame. Veggane var også nokså høge, og eg trur alle kjende litt på høydeskrekken, men meistringsfølelsen ein fekk på toppen var ekstra stor. Supergøy at vi også fekk prøve så mange ulike ruter og sektorar! Oppleving for livet og høgdepunktet for året!