I uke 36 var alle elevene på Live or Let Die, en felles naturopplevelse for hele skolen! Her blir hver og en av oss utfordret, enten du aldri har sovet ute før, eller er en rutinert friluftsperson. Tross det noe skremmende navnet, handler Live or Let Die derimot om mye mer enn å trå utenfor komfortsonen. Denne turen er en reise fylt av teambuilding, fellesskap, latter, nye venner, og ikke minst, mestring. Bli med oss på et tilbakeblikk til den fine turen elevkullet var på!

Forberedelser til turen

Har du noen gang blitt satt av et tilsynelatende tilfeldig sted i skogen, fått et område merket på kartet, og blitt bedt om å gå dit? Slik startet dagen vår onsdag 8. september. Bak oss hadde vi flere timer med forberedelser, men de færreste av oss følte at alle spørsmål var besvart. Så, med spenningen på topp og mystikken hengende over det hele, satte vi av sted ut i den skjønne naturen rundt skolen. Med grupper blandet på tvers av linjene, var dette en strålende mulighet til å bli kjent med nye folk! Sammen mestret vi alle utfordringer!

Værmeldingen ga oss håp om en tur med oppholdsvær, og fra avmarsj gikk gruppene med tørre klær – enn så lenge. Det ble regnbyger, men det var en utfordring gruppene tok på strak arm! Mange av gruppene gikk også store deler av turen sin i myr, men det hindret ikke stemningen i å være på topp!

Da kvelden nærmet seg, slo vi leir, de fleste under presenning i skogen, og noen fremme på destinasjonen. Til tross for nedbøren i løpet av dagen, kunne gruppene kose seg med bål, velfortjente pølser, musikk, kortspill, og snakk der vi lå spredt utover i naturen. Morgenen etter klarnet tåka, og vi kunne nyte både fin utsikt og sola som varmet mens vi krysset den siste etappen til destinasjonen.

Fremme på basecamp

I løpet av dag to fant alle gruppene frem til en felles basecamp. Der feiret vi en vel overstått overlevelsestur med knallgod middag og live musikk. Da vi hadde slått oss litt til rette delte vi våre opplevelser med hverandre i form av slam poetry, noe som resulterte i mang en god latter. Vi hadde også rebus med morsomme fakta om lærerne, før vi slo leir for nok en natt borte fra skolen. Utover kvelden kunne vi varme oss rundt bålet, grille toast, bli med på allsang eller spontan dansing. Generelt sett en helt fantastisk stemning fram til vi omsider krøp ned i soveposen. Morgenen etter pakket vi og ryddet opp etter oss, før vi tok bussen tilbake til skolen sammen. Med oss hjem igjen tok vi nye erfaringer, venner, minner, og kanskje en litt større komfortsone. Tusen takk for årets Live or Let Die tur!