Linja Fjellsport og Kajakk New Zealand hadde i høst en magisk uke på Helgalandskysten med Havkajakk. Før turen øvet vi redninger og ble kjent med å padle havkajakkene. Målet for turen var å hygge seg max, lære å planlegge for lengre padleturer, vurdere vær, vind og tidevann.

Vi padlet fra Tonnes, via Polarsirkelmerket på Vikingen til Rangsundøy, videre forbi Gjerdsøya til Rødøy. Rødøyløva er et kjent landemerke som vi selvfølgelig skulle bestige. Returen følgte samme rute, men på østsiden av de nevnte øyene. Samlet sett padlet gruppen litt over 50 km denne uken, uten noen problemer forteller Linjelærer og padleinstruktør Asbjørn Davis.

Vi spurte Reidun Naalsund, en av elevene på linja om hun ville si litt om turen. Hun forteller at det var mange spente kropper som nesten aldri har vært på kajakktur som satte snuten mot Helgelandsskysten. De aller fleste gledet seg utrolig mye til turen, mens noen var litt spente. Fjellsport og Kajakk er en trygg klasse der alle kan være seg selv til en hver tid. På turen var det veldig godt samhold, og under bålkosen viste det seg at allsang var tingen. Stemningen var alltid på topp til en hver tid. Vi ble en sammensveiset gjeng under linjeturen. Vi bodde i telt der vi var delt i forskjellige teltlag. Det så ut som at alle teltlagene hadde det bra. Klassen hadde mange fantastiske øyeblikk som vi sent vil glemme.

På turen fikk vi kjenne på mestringsfølelsen ute på kysten, det var en god følelse. Det var mange av oss som begynte å kjenne på kroppen det siste døgnet.  Det var mest i alt latter, og gode smil og godt samhold. Landskapet her i nord er helt nydelig. Kan ikke si noe annet enn at det var en MAGISK tur. Tusen takk for en kjempefin tur avslutter Reidun med å si.