Kim-Erik Aanes introduserte oss på Toppen for en ny verden da han tok E-sport inn på tunet. Nå har han jobbet som linjelærer hos oss i 3 år. Til tross for at han ikke er av de mest høylydte lærerne, har han blitt lagt merke til. Kanskje mest utenfor skolen. Han er stadig sitert og intervjuet i media. På tide å bli bedre kjent med han her, tenkte vi!

Hva kan du si om deg selv?

Jeg liker å tro at jeg er en meget positiv og nytenkende person. Jeg prøver å si “nei” så lite som mulig slik at jeg ikke skal angre på noe, dette prøver jeg også å få mennesker rundt meg til å gjøre. Jeg nyter livet og hver eneste dag så langt det lar seg gjøre. Jeg har en innebygd tillit til mennesker. Jeg liker alle til jeg blir motbevist, uansett hvem det er. Det er nesten umulig å få meg stresset, selv om jeg helt sikkert burde bli det av i noen situasjoner. Og jeg kan oppfattes som kaotisk siden jeg bestandig driver på med mange ting samtidig.

Kim-Erik og elever fra klassen

Jeg var ikke så gammel da jeg ble fortalt at “Ingen ting er umulig, det finnes bare utfordringer”, og dette har jeg prøvd å leve etter siden. Jeg brenner jo så klart for e-sport og det å legitimere sporten vår. Jeg er også veldig opptatt av at folk skal se og forstå hverandre. Livet blir spennende av å lære seg andre menneskers synspunkter og kulturer.

Har du noen spesielle ferdigheter utenom?

Jeg har vunnet en fiskekonkurranse i en ferskvannselv uten å fange en eneste ferskvannsfisk ?

Fortell litt om bakgrunnen din.

Jeg har bakgrunn som «potet», hvor jeg har jobbet med alt fra å sprette feilproduserte salamipakker på Gilde til å være bedrifts og prosjektleder. Det viktigste for meg har hele tiden vært å trives og ha mulighet til å kombinere jobb med min store lidenskap som er e-sport. I e-sport har jeg også bygd meg en kompetanse som er ganske unik i Norge, med alt fra erfaring som spiller på øverste nivå til det å lede profesjonelle lag. Ekstra gøy er det at jeg nå har drevet med e-sport så lenge at jeg kan si til de fleste elevene våre at jeg har drevet med det like lenge som de har levd (2001) ?.

Hjemme og sånn?

Jeg er så heldig at jeg er forlovet med verdens mest tålmodige frøken. Så selv om jeg har lange arbeidsdager og bruker uendelig mange timer foran datamaskinen for å holde meg oppdatert, så holder hun ut. Det er deilig å ha noen å sparre med på hjemmefronten, og det er viktig å kunne koble av fra jobb og e-sport med andre ting hjemme.

Hva bruker du fritiden til?

Fritid? ? Jeg er veldig glad i å reise, selv om det ofte blir til steder hvor det er e-sport events. Og jeg er ekstremt glad i mat. Det var først i voksen alder at jeg fikk forståelse for hvor viktig det var å hvile hjernen skikkelig når man driver med e-sport. Da ble kjøkkenet en trygg arena for meg hvor jeg kan bruke time etter time på å kun tenke på gode smaker. Jeg er også veldig glad i film og serier, så det går med mye tid både hjemme og på kino. H

Når begynte du her og hvorfor ble det Toppen?

Jeg har jobbet på Toppen fra 2016 og ser for meg at jeg blir her i mange år til. Etter en aktiv karrière innen e-sport ville jeg gjøre noe innen mitt felt her hjemme. Jeg har bodd i andre byer og land før, men jeg trives best i Mosjøen. Da ble det naturlig å se etter muligheter her. På Toppen ble jeg tatt imot med åpne armer og her fikk jeg muligheten til å realisere en drøm som fortsatt er under utvikling.

Hva skiller denne arbeidsplassen fra andre du har hatt?

Miljøet og utfordringene her er helt unike i forhold til andre steder jeg har jobbet. Det er fantastisk å komme på jobb hver dag når man blir møtt av folk som gleder seg til å starte en ny dag.

Hva liker du best med jobben din?

Jeg elsker å jobbe med mennesker, og her får jeg jobbe med ungdommer  som virkelig vil være her. Alle er unike og det gjør at jeg hele tiden får utfordret meg selv både på arbeidsmetode og måten jeg forholder meg til folk på. Det er jo vanskelig å ikke elske jobben sin når man jobber med sin største lidenskap også ?

Et siste spørsmål. Hvis du strandet på en øde øy, hvem fra Toppen skulle du ønske også var der?

Jeg hadde fått store problemer på en øde øy så jeg tror jeg hadde sneket med meg Håvard som er lærer på linja Fjellsport og Kajakk. Han hadde garantert funnet en vei bort derfra etter å ha hørt meg klage over mangelen av det meste. ?

Hva tenker elevene?

Jeg avslutter med å ta meg en tur ut i peisestua der noen elever fra e-sport linja sitter. Når jeg spør om de kan beskrive Kim-Erik med få ord, så sier de at han først og fremst er omtenksom, hjelpsom og en god coach. Ikke dårlig skussmål det!

e-sport har møte i Benumstua på Vefsn Folkehøgskole Toppen

Takk for praten, Kim-Erik! Og ha en riktig fin og velfortjent ferie!