fbpx
Josefine Kiara Astrup er andreårselev ved Vefsn folkehøgskole på teaterlinja. Hun er en veldig engasjert person, og tok initiativ og ansvar for å starte musikal valgfag på skolen dette halvåret. 

Musikal valgfag
Kan du fortelle litt om din lidenskap til musikal/teater? 

Teater er kunstformen som ligger klart nærmest mitt hjerte. Jeg har alltid elsket å både drive med det selv, se på teater, lese manus og bøker og leke/drive med impro. Teater er egentlig bare en veldig organisert lek, der fantasi og innlevelsesevne fra alle parter er en nødvendighet. Teater, kombinert med sang og dans, som for meg er to veldig forløsende kunstformer, tenner noe helt spesielt.

Som publikum får du kjenne på de store følelsene og oppleve en historie gjennom sceniske virkemidler, og som aktør får det dramatiske i deg utløp og du kan leke deg i en historie gjennom alle tre kunstformene. Som regissør/prosjektleder kan du skape denne publikumsopplevelsen , og gi skuespillerne en erfaring å utvikle seg på. Jeg elsker rett og slett alle aspektene ved musikal-sjangeren.

Hva innebærer musikal valgfag?  

På dette valgfaget hadde jeg tenkt at vi kunne sette opp en kort og mer eller mindre omfattende musikal, avhengig av hvor mange som ville søke og hva interessene var. Dette valgfaget var jo bare en idé jeg og Åshild fikk før jul, og jeg trodde ikke at 30 stykker skulle melde seg på! Men da jeg fikk beskjed om det, tenkte jeg at det var en fantastisk mulighet til å sette opp en skikkelig musikalforestilling. Elevene i gruppa fikk være med å velge stykke, og om de ville ha store eller små roller, danse, eller være i bandgruppa. De ble også delt inn i ansvarsgrupper for kostyme, rekvisitter og scenografi. 

Vi landet på å sette opp Ronja Røverdatter av Astrid Lindgren med musikken til “Sebastian”.
Deretter har vi øvd, lagt regi på scener, lært danser, spilt inn musikk og sunget 16.00 – 20.00 hver søndag siden jul. Noen har selvfølgelig hatt mer å gjøre enn andre ut i fra hvor store roller de har hatt. Dette passet gruppa godt, da det var ulikt hvor mye tid man ønsket å vie det. 

Den første fulle gjennomgangen hadde vi rett før påske, og da vi kom ut av karantene etter ferien var det rett på intensivuke. Da gikk både dag og kveld til øving. Sceneproduksjon kom på banen og hjalp oss med rigging, tekniske gjennomganger og utførelse av lys- og lydteknikk. Det var denne uka stykket ble en forestilling. Med gode pauser i strålende solskinn og oppvarming ved en skråning proppfull av hestehov kunne vi også tro på våren som Ronja og Birk skriker for i stykket.

Premiere 
Hvordan synes du premieren gikk?

Resultatet gikk over all forventning! Jeg hadde aldri sett for meg at det skulle bli så stort, eller turt å håpe at det skulle bli så bra. Men da vi endelig fikk vise det fram for skolen, visste jeg at det kom til å gå supert. Jeg hadde sett veldig gode gjennomganger og en strålende generalprøve dagene før.

Magien med publikum tilstede løftet selvfølgelig forestillingen enda mer, og jeg kunne for første gang sitte ned uten notatene foran meg og bare nyte den fine historien. Alle kunne det de skulle og utviklet seg i og med stykket hele veien, de var helt fantastiske.

Jeg synes det er dumt ikke flere fikk oppleve dem live. 4. trinn på Kulstad skole skulle i utgangspunktet komme, men fikk ikke lov, da Corona-situasjonen i Mosjøen endret seg dagene rundt forestilling. Likevel er vi heldige som i det hele tatt har mulighet til å spille teater denne tiden!  Jeg synes også at prosessen vi har hatt for å komme fram til resultatet er enda viktigere, det er noe vi har hatt det veldig gøy med og lært innmari mye av. 

Ble det slik som du forventet med tanke på ansvarsområder, og lederrolle? 

Ja, jeg fikk den tilliten jeg trengte av medlemmene for å kunne ha ansvar for planlegging og regi. Heldigvis hadde Fredrik Nordvik alt ansvar for musikken. Han og band-gruppa spilte inn backingtrack, mens Fredrik selv spilte piano eller trommer på hvert musikalske nummer live. Han har gjort en ufattelig god innsats! Benedicte Sveøy-Aae koreograferte alle dansenumrene, og resultatet her, ble og veldig bra. Vi hadde ikke klart det uten dem!

Jeg trodde nok jobben ville bli mer stress enn det ble, jeg var innstilt på å måtte ta den kjipe lederrollen oftere. Men gruppa har vært utrolig positiv, engasjert og hjelpsom, så det har egentlig gått lekende lett det meste av veien. Og de gangene det ikke har det, har vi støttet og hjulpet hverandre. Jeg er veldig stolt over hvordan alle bidro, uten denne innsatsen hadde det rett og slett ikke blitt noe av. For en gjeng!!

 

Stipendiatrollen
Hvordan har det vært å være stipendiat mens du har hatt et så stort ansvar på musikal?

Helt ærlig har det vært helt fantastisk. Som stipendiat har man veldig mye tillit fra de ansatte på skolen, så de har støttet og oppmuntret meg og gruppa hele veien. Det er kanskje ingen annen plass hvor du har så lett tilgang på engasjerte mennesker døgnet rundt. Vi bor jo her, så øvingstider er ikke noe problem så lenge du (for det meste;)) finner tider utenom skoletimer.

I tillegg har skolen tilgang på utstyr fra sceneproduksjons-linja, rekvisitter og kostymer fra teaterlinja og symaskiner og stoffer fra kreativ mix, for ikke å glemme kompetente lærere som kan hjelpe til innenfor alle disse fagene. Vi har også vært så heldige å få låne gymsalen av fotballinja, så skolen har virkelig lagt til rette for at vi skulle få det til!

Som stipendiat har jeg nok i blant måttet legge et par andre oppgaver til side for musikalen, men med det sosiale fellesskapet, den kollektive og individuelle mestringsfølelsen og kulturopplevelsen det likevel har brakt til folk på skolen, synes jeg selv det har vært en god prioritering. Jeg har også lært ekstremt mye om det å være i lederrollen og balansere det profesjonelle og personlige da alle i gruppa er venner på min egen alder.

Kommer du til å fortsette med teater eller noe innen musikal etter folkehøgskoleåret? 

Jeg kommer helt klart alltid til å drive med teater. Det må jeg bare. Jeg har planer om å studere samfunnsrettet kunst med fokus på dans og bevegelse, også vil jeg gjerne finne en teatergruppe jeg kan engasjere meg i, hvor enn jeg ender opp.

Det å sette opp denne musikalen ga meg veldig smaken av regissør-rollen. Det er fantastisk fint å se folk som aldri har spilt teater eller sunget før stråle på scenen. Kanskje må jeg derfor vurdere å ta en utdanning innen regi. Men inntil videre vil jeg holde fast i teaterkunsten gjennom å drive på fritiden, og studere hva den gjør med samfunnet og enkeltindivider. Når det kommer til drama og teaters plass i samfunnet tror jeg Norge har en vei å gå, som jeg gjerne kunne tenkt meg å være med på å forme. 

Scene fra musikalen Ronja Røverdatter, satt opp på Vefsn Folkehøgskole Toppen våren 2021;
Vefsn folkehøgskole Toppen takker Josefine, Fredrik, Benedicte og alle de andre medvirkende, for innsats og engasjement gjennom produksjonen! Det ble et fantastisk resultat <3
Hopp rett ned til innholdet