Den 1. februar hadde Mette Haustreis sin første arbeidsdag som ny rektor på Vefsn Folkehøgskole Toppen. Mette har lang fartstid som lærer i ungdomsskolen og senere som rektor på Grane barne- og ungdomsskole. Nå er det nytt skoleslag og andre muligheter.

Velkommen til Toppen. Hvordan kjennes det?

Tusen takk, det kjennes veldig bra! Nå har jeg vært her ei uke, men det føles som en måned. Det må vel være et godt tegn?

Hvorfor rektor på folkehøgskole?

Jeg har lyst å jobbe med unge mennesker uten å måtte måle det de presterer gjennom tall og nasjonale krav. Jeg har lyst å jobbe med danning og det å få mennesker til å utvikle ulike sider ved seg selv. Det har vi tid til i folkehøgskolen.

Hva tenker du er bra med akkurat Toppen?

Jeg tenker variasjonen er bra. Vi har bredde både i linjetilbud og valgfag, og det gir et godt totaltilbud for elevene. I tillegg er det jo ingen ulempe at Toppen ligger på Helgeland. Her er det utallige muligheter både i forhold til kultur og natur.

Hvilke andre ting enn Toppen er du opptatt av?

Jeg er opptatt av mennesker og det å utfordre seg selv. Jeg prøver alltid å gjøre ting jeg synes er litt vanskelig eller litt skummelt innimellom for å ikke bli en engstelig gammel dame. Jeg er opptatt av å være tilstede i øyeblikket og gi hverandre tid. Det er viktig å logge av innimellom.

Ellers er jeg opptatt av familien, venner, naturen, litteraturen, musikken, serier, filmer, yoga og å reise. La dolce vita.

Du har selv gått på folkehøgskole. Hvordan var du som 19 åring? Ditt beste minne fra året?

Jeg var verdensmester som 19-åring. Jeg var rimelig ubekymret og veldig klar for å flytte fra Mosjøen og ut i den store verden. Hadde kommet inn på lukket studie på Universitetet i Trondheim og valgte heller å ta et ego-år på folkehøgskole. Pappa mente jeg var sprø som kastet bort et godt utdanningsår til fordel for et hvileår. Vi fikk ingen studiepoeng for folkehøgskole den gang. Note to self: De aller beste tingene i livet mitt har skjedd gjennom «sprø» valg.

Vet ikke om jeg har ett spesielt minne som er bedre enn de andre, men jeg fant meg selv. Jeg ble et sosialt dyr som lærte meg å ta hensyn til andre, og året ga meg mange muligheter til å oppleve ting jeg før bare hadde drømt om. Jeg var for eksempel med som danser i Norges første musikkvideo som hadde med dansere: «Gjort noe med det» av Jan Eggum, regissert av Harald Zwart. Den ble også sendt på MTV én gang. Det var digg!
Jeg lærte mye om meg selv dette året. Jeg ble en «klemmer», og intimsonen min ble betydelig mindre fra og med dette året.

Hvorfor tror du at folkehøgskolen har blitt så populær?

Fordi unge mennesker trenger å ta en time-out og få overskudd i livet før de rusher videre inn i studiene. De har så mange valg og så mange muligheter å forholde seg til. Skulle ønske enda flere unte seg et slikt år i livet. Det er fantastisk!

Vi ønsker Mette varmt velkommen og håper at hun vil trives sammen med oss på TOPPEN 🙂