I tillegg til å strømme på med nye elever i høst, så har det også kommet til en gjeng nytilsatte på Vefsn Folkehøgskole Toppen. Lovise Aufles Valberg er mosjøjente og linjelærer på den nye linja Kreativ MIX. Jonas Løøv har seilt inn fra Trøndelag og er ansatt på Fjellsport og Kajakk. Og sist men ikke minst, har vi fått tidligere elev og andreårselev Markus Sannan tilbake hit, for å undervise i lydteknikk på linja Sceneproduksjon. Vi har tatt en kjapp prat med de nye lærerne.

Lovise Aufles Valberg – lærer på Kreativ MIX

Hva lokket deg til TOPPEN?
En kreativ linje som gir muligheten til å jobbe kreativt med elever. Fokuset som folkehøgskoler har på elevene gjorde meg også interessert. Jeg likte tanken på å få jobbe tett med elevene uten at målet eller karakterer er det viktigste. Ellers opplever jeg Toppen som en spennende arbeidsplass med mange fine mennesker.

Fortell kort om deg selv og bakgrunnen din.
Jeg er en dame på 32 år som er født og oppvokst i Mosjøen. Jeg er utdannet grafisk designer og lærer. Er en kreativ sjel som liker alle former for kreativt arbeide, syr mye og liker å være aktiv. Jogger ukentlig og padler SUP når muligheten byr seg. Jeg har samboer, bonusbarn og Fantome(katten min).

Hvilken kjennskap har du til folkehøgskole fra før?
Jeg har aldri gått på folkehøgskole selv, så derfor var jeg også litt nysgjerrig på å få se litt mer av det. Min kjennskap kommer gjennom bekjente som har gått folkehøgskole.

Hvordan går det med deg så langt?
Jeg synes det går veldig bra så langt. Mye informasjon så jeg er ikke alltid på rett sted til rett tid, men det kommer seg. Vi har fått kommet litt i gang på Kreativ MIX og det er veldig gøy.

Hva ser du mest fram til i år?
Bli kjent med mange fine ungdommer og jobbe kreativt sammen med dem. Gleder meg til å lære nye ting sammen med elevene og delta på alt Toppen har å by på. Gleder meg til å skape opplevelser sammen med elever og ansatte.

Jonas Løøv – lærer på Fjellsport og Kajakk

Hva lokket deg til TOPPEN?
Jeg fattet først interessen etter å ha sett en stillingsutlysning på facebook. Når jeg ble kalt inn til intervju fikk jeg et veldig positivt inntrykk av personalet som jobbet her. Samtidig som jeg har padlet elver i området tidligere, så jeg vet at hele Nordland er et mekka for drive med fartsfylte friluftslivsaktiviteter.  Så vi kan si at de positive personene, mulighetene plassen har å tilby og den interessante jobben som friluftslivslærer på folkehøgskole var det som gjorde at jeg takket ja.

Fortell kort om deg selv og bakgrunnen din.
Jeg har en bachelor i friluftsliv og en master i idrettsvitenskap samt pedagogikk fra høgskulen på Vestlandet. Jeg har padlet mye elvekajakk rundt omkring i Norge. Jeg driver mye med stisykling, toppturer på brett og padling på fritiden. I tillegg har jeg diverse kurs innenfor klatring, padling på hav og elv, samt skredku

Hvilken kjennskap har du til folkehøgskole fra før?
Jeg gikk selv på Ringebu folkehøgskole for 10 år siden. Dette året var med på å forme valget av studier jeg gikk senere og det er nok lett å si at det er på grunn av mitt år på folkehøgskole at jeg jobber her i dag.

Hvordan går det med deg så langt?
Det går bra! Jeg har det travelt med å finne på masse ting sammen med klassen. Samtidig er det mye å sette seg inn i, i tillegg til at jeg har blitt pappa for første gang for noen uker siden. Det har vært en hektisk start, med to store hendelser i livet samtidig. Så langt går det bra, men jeg skal prøve å ta noen pust i bakken fremover for å tilbringe nok tid med familien i tillegg til jobb.

Hva ser du mest fram til i år?
Den nye pappatilværelsen og det å ha en egen klasse å gjøre masse kult sammen med!

Markus Aaseth Sannan – lærer på Sceneproduksjon

Hva lokket deg til Toppen igjen?
Muligheten til å jobbe i et kreativt miljø med ivrige elever. Så har jeg jo tilknytning til området fra før.

Fortell kort om deg selv og bakgrunnen din
Etter å ha gått tømrerlinja og fullført lærlingetid, så ble jeg usikker på om det var veien for meg. Jeg havnet på Toppen som elev på det som da het Lyd-Lys-Scene linja, og ble der i 2 år. Jeg har fortsatt med lydteknikk, og nå opparbeidet meg 10 års erfaring som lydtekniker og prosjektleder. Jeg har reist til mange av verdens hjørner på turnè i musikkens tjeneste, med flere av de største artistene landet.

Hvilken kjennskap har du til folkehøgskole fra før?
Jeg er jo tidligere elev på skolen, og fikk på Toppen et godt grunnlag for å kunne samarbeide med alle typer mennesker i årene som fulgte.

Hvordan går det med deg så langt?
Det går bra. Litt sliten, og litt kaos i hodet.

Hva ser du mest fram til i år?
Jeg ser frem til å jobbe med, og lære å kjenne et stort utvalg av forskjellige elever med hver sin bakgrunn og tankesett.

Velkommen til Toppen skal dere være, alle tre! Vi gleder oss til mange nye opplevelser sammen med dere i år 🙂