Tre av jentene som går på teaterlinja i år har laget en youtube-kanal ved navn «overtenning». Den  omhandler hvordan det er å gå på Vefsn Folkehøgskole Toppen. Her kan du lese en samtale jeg hadde med jentene, Amalie Bjerkenes, Benedicte Sveøy-Aae og Camilla Saxhaug.

Overtenning

Hvordan endte dere opp med å velge Vefsn folkehøgskole?

Amalie:

Jeg hadde egentlig tenkt å studere med en gang. Men jeg hadde hørt om folkehøgskole og hadde lyst til å gjøre teater ett år. Har alltid likt det veldig godt, men ikke hatt mulighet til det hjemme. Jeg leste mye om det, og trodde det var noe for meg. Jeg søkte på fler, men valgte å takke ja her, for det så så fint ut fint og jeg syntes det var gode valgfag-tilbud og ja, alt egentlig!

Camilla:

Jeg hadde ikke tenkt til å gå på folkehøgskole. Jeg ville jobbe og reise før jul og så i militæret etter jul. Men jeg innså at det ikke ville bli mulighet til reising pga. corona. Det nærmet seg sånn at alle vennene mine skulle dra hjemmefra og jeg ville ikke bli igjen alene. Så en søndag endte jeg opp med å søke, og jeg fikk svar neste mandag. To uker senere så var jeg her. Jeg er veldig glad for det. Det ble Vefsn folkehøgskole for her gikk det an med halvårskurs, pluss at det var langt unna der jeg bor. Så da vart det Mosjøen.

Benedicte:

Jeg visste at jeg ville ha et slags friår, jeg trengte det. Jeg vurderte folkehøgskole forrige jul. Mosjøen er en by jeg kjenner fra før, det er et fristed for meg. Jeg vurderte å bo og jobbe her. Men jeg fant ut at jeg ville jeg gjøre noe gøy i stedet, så jeg sjekket ut folkehøgskolen. Da ble det teaterlinja. Noe som både er spennende og skummelt samtidig. Jeg har ikke så mye erfaring, men har gått dans på vgs, så jeg hadde det på skolen. Her kunne jeg jo også prøve andre ting og ha valgfag, så da funka det bra.

Var det noe som overrasket dere med å begynne på folkehøgskole?

Camilla: At jeg skulle finne nye bestevenner, så ikke for meg at jeg skulle finne noen jeg klikka så bra med, med en gang!

Amalie: Også at jeg skulle bli kjent med ALLE, jeg kan snakke med alle her. Det trodde jeg ikke. Også er det så mye som skjer hele tiden, mulighet til mye forskjellig.

Camilla: Det var mye jeg hadde fått beskjed om, men jeg trodde ikke på det før det skjedde.

Jentene på rappellering

Hva inspirerte dere til å lage en kanal på youtube?

Amalie: Vi hadde snakket om at det hadde vært skikkelig gøy, vi liker å filme og redigere. Vi savnet også veldig noen hint om hvordan det egentlig er å gå her, var ikke så mange videoer på nettsiden, mest bilder. Så da kan jo vi vise hvordan det er her da.

Camilla: Og sånn hva man gjør i løpet av en dag.

Amalie: Fra elevenes side!

Benedicte: Så vi gjorde det allerede dagen etter at vi hadde snakket om det.

Camilla: Ja, vi går på folkehøgskole så vi bare gjør det liksom, hjemme hadde det kanskje vært litt rart, men her er folk litt mer åpne, de synes bare det er gøy! Man kan gjøre akkurat det man vil liksom.

Benedicte: Vi er jo tre sammen, og da er det heller ikke like skummelt. Det er veldig gøy.

Hva er bakgrunnen for navnet «overtenning»?

Amalie: Overtenning er et begrep vi har brukt veldig mye, vi får veldig fort overtenning, altså vi blir fort hyped.

Camilla: Vi får mye energi da.

Benedicte: Ja, veldig fort.

Camilla: Vi prøvde å finne på et navn og det syntes vi passa.

Benedicte: Så det ble bare sånn.

Amalie: Kort og greit.

Hva skjer med youtube-kanalen når Camilla slutter etter jul?

Benedicte: Vi har snakket litt om det, og vi vil jo fortsette å lage ting.

Amalie:  Og vi kommer jo til å møtes. Vi kommer til å fortsette ut året, og holde kontakten og vise at man kan gå et halvt år og.

Camilla: Kanskje vise litt hvordan det går hjemme, men mest fra folkehøgskolen da.

Benedicte, Camilla, Amalie

Har dere noen mål om ting dere vil vise fram der?

Benedicte: Lage morsomme videoer, med konkurranser og challenger.

Amalie: Til nå har det jo vært mer sånn introduksjons-videoer. Men vi har mange ideer. Hovedmålet er å vise hvordan det er å gå her, blant annet hvordan det ser ut.

Camilla: Det viser også hvor close man kan bli andre folk, at man kan gjør alt sammen. Folk er åpne for det meste, og vil gjøre rare ting.

I går la dere ut en ny video, hva handler den om?

Benedicte: Vi har hatt sånn vegetar-challenge. Vi har vært vegetarianere i en uke.

Amalie:  Vi vil vise hva vi valgte å spise den uka. Vi skal snakke om hvordan det er og hvorfor vi velger å gjøre det og at det også er en mulighet for det her da.

Camilla: Og at hvis du er vegetarianer så er det et bra tilbud her.

Benedicte: Ja det er en av de beste ukene med mat her altså!

Se den nye videoen deres her:

Hvordan er det å lage filmene da?

Amalie: Det er veldig gøy, vi har kun laget to til nå. men vi gjør det nå fordi det er gøy. Jeg liker særlig redigering.

Benedicte: Vi har litt lite utgangspunkt med utstyr, men gjør det beste ut av det.

Amalie: Vi burker iphone, lamper og stativer med skap og gjenstander. Det er ikke proft, men vi bruker et enkelt redigeringsprogram, og det funker og er veldig gøy.

Camilla: Og til andre folkehøgskole-elever eller folk som skal gå på folkehøgskole: gjør gøye ting!

Amalie: Ja, NÅ har du sjansen til å gjøre alt du har lyst til, du har folk som er med deg og som synes det er gøy, og du får ressurser og tid til det.

Camilla: Just do it!

Just do it. Hiv deg på overtenning-toget og følg med på denne trioens liv her her på Vefsn Folkhøgskole Toppen på youtubkanalen deres!

Jentene på rafting