fbpx

DSC_0035Etter noen lange dager med forberedelser, innkjøp av nye kajakker, planlegging, matlaging og pakking av utstyr var vi endelig klare for fem dagers tur på Helgelandkysten i kajakk. Humøret var godt og stemning på topp da vi svingte ut fra gårdsplassen på TOPPEN og satte kursen mot et nytt KKC-eventyr! Og et fantastisk eventyr ble det virkelig, både for de uerfarne og de litt mer erfarne padlerne på KKC!

Mandagen ble preget av litt mer venting enn beregnet da det viste seg at fergetidene på nettet ikke stemte. Men med to kortstokker på fergekaien, musikk på høyttaleren, fint vær og hver vår matpakke satte ikke ventingen noen demper på stemningen. Vi storkoste oss alle mann og brukte tiden på å diskutere hvem som ville bli den første til å gå rundt i kajakken.

Da vi omsider fikk parkert bilen på Sleneset (tettsted i Lurøy kommune i Nordland) en gang sent på ettermiddagen og litt senere satt klare i hver vår kajakk, gikk det ikke lange tiden før første mann gikk i vannet. Dermed fikk klassen sin første opplæring i kameratredningen da lærer Håvard måtte redde Holger fra det kalde vannet. Like etter dette slo vi leir, fyrte i gang brennerne og inntok en nydelig laksepasta. Mette og fornøyde etter en lang dag krøp vi slitne ned i soveposen og sluknet ganske fort alle mann.

Tirsdag ble en fantastisk dag! Vi våknet til strålende sol slik som yr.no hadde lovet, god temperatur og forholdsvis lite vind. Timene i kajakken ble derfor mange og slitne var vi da vi omsider kom frem til Lovunden, men slike dager bør virkelig utnyttes. På Lovunden ble det en lang pause på Joker (!!!) med innkjøp av mat og godteri for de som manglet dette eller var gått tomme. Vannmangelen hadde også begynt å melde seg og alle fikk fylt opp flaskene sine. Forslag om å reise på lokalbingo og pizzaresturante kom også opp, men vi fant vel ut at det ikke var helt forenelig med det vi egentlig kom hit for! Dermed padlet vi videre for å finne leirplass, fikk kurs i kameratredning og spiste egenlaget kyllinggryte før vi tok kvelden.

Neste dag var vi dessverre ikke like heldige med været og den planlagte turen opp på toppen av Lovunden måtte avlyses. Bedre ble ikke situasjonen da Tobias fikk den geniale idé å koke kaffe på saltvann. Dette fikk han mye pepper for resten av turen og blir nok definitivt stående som et av de sterkeste minnene fra turen.  Han får i hvert fall aldri i oppgave å koke kaffe på tur i den nærmeste fremtid.

Etter den grufulle kaffeopplevelsen ble det en kort vandretur på Lovunden etterfulgt av noen minutter med leken crazy chicken. Deretter var det omsider klart for en ny dag i kajakken. Denne dagen ble også fiskesnørene tatt i brukt, men fangsten (som skulle brukes til neste dags planlagte fiskesuppe) uteble. Ulike gjetteleker, sang og kjendisleken ble brukt som aktiviteter underveis og stemningen og samholdet i gruppen var godt hele dagen. Også denne dagen ble det gjennomført en økt med kameratredning og padleteknikk på kvelden. Da var det godt å komme tilbake til en leirplass hvor Amalie og Aurora hadde fyrt bål og laget tacogryte.

Torsdag ble den desidert lengste padledagen! Klokken elleve var vi ferdigpakket og klokken åtte på kvelden var vi tilbake til utgangpunktet hvor bilen sto parkert. Også denne dagen ble kjendisleker og utallige gjetteleker brukt som underholdning, og underveis ble også fiskesuppen sikret da Aurora fikk en mellomstor torsk på kroken. Slitne og fornøyde, men også litt vemodige over å snart skulle forlate den vakre Helgelandkysten, krøp vi til sengs.

Fredag morgen våknet vi til overskyet vær og en god del vind. På planen sto en kort økt med lek og kameratredning. Fergen fra Sleneset hadde avreise allerede halv ett og tiden frem til det var forholdsvis knapp. Noen klarte stående padling og Robin satte punktum for en fantastisk tur ved å klare eskimorulle til full applaus fra publikum. På fergen ble det utdeling av våtkort til hele KKC og alle var enige om at det hadde vært en fantastisk tur!

Hopp rett ned til innholdet