Ved å ta en titt inn på internatavdelingene skulle man tro at Toppen yret med elever, men det er dessverre ikke realiteten. Den 13.mars kom beskjeden om at alle måtte hjem, elevene hastet av sted til det vi håpet bare skulle bli en forlenget påskeferie. Sånn ble det altså ikke. Nyheten om at skolene ikke skulle gjenåpnes etter påske ble en tung beskjed å få.

Elevene kommer altså ikke tilbake, så hvordan skal vi pakke, rydde og levere tingene til elevene?

Vi har om lag 100 elever på skolen, det betyr cirka 50 rom fylt med ting og tang. Ting og tang som mange ikke har mulighet for å komme og hente på egenhånd. Dette betyr at vi på tross av eksamensfri skole har måtte ta en viktig og avgjørende eksamen i logistikk. Rektor Mette, internatleder Rigmor og miljøarbeider Kjell satte seg ned og knekte ut en pakke, rydde og levere plan.

• Vi gjør gymsalen om til et postkontor, får en Bring-lastebil til å komme og hente det som skal sendes til land og strand.
  • Vi leier en buss fra den lokale bilutleiekjeden HTS, og ordner ett flyttelass som kjører E6 ned til Oslo.

Før de kunne iverksette planen, og starte pakking, rydding og levering, måtte de skaffe arbeidskraft. Derfor inviterte de oss stipendiatene tilbake til skolen.

Den siste tiden har vi stipendiatene ringt rundt til elevene som skulle få tingene sine pakket sammen. Det er en stor jobb som krever mye organisering, men mye fint kommer også ut av det. Det er nemlig veldig fint å ta seg en prat med elevene, så kan vi se hva de driver med for tiden. Ved å pakke ned tingene til andre blir man også merkelig nok kjent med de det gjelder på en ny og alternativ måte, kan man si. Vi har funnet en del godteri som elevene har vært så snille å donere til oss som arbeidsmotivasjon. Det har vært viktig med all oppmuntringen vi har fått underveis!

Rektor sier:
«Jeg tror det er vanskelig å skjønne for en vanvittig stor jobb som er gjort her disse ukene. Spedisjon er ikke noe vi driver med til vanlig, men på et blunk har vi bare fikset det også. Uten stipendiatene hadde vi ikke hatt sjanse. De har sammen med internatleder og miljøarbeider gjort en formidabel jobb. Jeg er dypt imponert og takknemlig! Jeg sender en varm klem til alle elevene som har hatt tillit til at vi kunne fikse dette, og en high five til pakkemannskapet!»

Oppi alt kaoset av pappesker, sykler, ski, kofferter og søppelposer har Toppen også solgt en av minibussene og kjøpt en ny som det passet å hente i Oslo på turen som allikevel skulle tas sørover.

Det gjenstår fortsatt en del jobb, men eksamen er gjennomført og bestått med glans. Nå skal vi fokusere på å få en så fin avslutning på skoleåret som bare mulig.