samir3
De siste ukene har work@stage jobbet med film. Vi har hatt to inspirerende gjestelærere på besøk, først den prisbelønte irske filmregissøren David Kinsella, og så Samir Zedan, som er utdannet regissør og jobber som lærer og førsteamanuensis i bevegelige bilder på Nordland kunst- og filmfagskole i Kabelvåg. Denne uken hadde vi altså besøk av Samir. Han holdt foredrag, i tillegg til at vi fikk gjøre mye praktisk og lærte masse nytt. Vi fikk prøvd oss som regissør, fotograf, manusforfatter og filmskuespiller. Siden vi først hadde en så dyktig regissør på besøk, bestemte vi oss for å stille Samir noen spørsmål.

Hvorfor valgte du å jobbe med film?
Som ung gutt jobbet jeg med teater, amatørteater. Spilte, regisserte og skrev manus. Men så begynte jeg å lese. Jeg begynte å forstå mer og analysere tekster og teaterstykker og ble nysgjerrig på alt som finnes i verden, som litteratur og film. Og film er veldig nært teater. Så for meg var det helt naturlig å gå fra teater til film, for film kan nå et større publikum. Nå er jeg lærer og hjelper unge i dag med å nå et større publikum.

Tror du at det at du har vært skuespiller hjelper deg i jobben din som lærer?
Å, absolutt. Det er lettere å bli menneskekjenner når du har gått skuespillerlinje eller har erfaring innen skuespill. Så da er det lettere å få kontakt med mennesker.

Hvis du fikk 200 millioner kroner til å lage en film, hva slags film ville du ha laget da?
Det er en barnefilm jeg har hatt lyst til å lage, i Lofoten. En film som balanserer mellom underholdning og det kunsteriske, med ganske få karakterer. Men 200 millioner er nok litt for mye til den filmen. Jeg skulle gjerne laget en film om hjembyen min i Irak, som er okkupert av ISIS. Det som er viktig når man lager film, er at den må treffe folk, man må tenke på målgruppen. Jeg kunne også tenkt meg å lage en Avatar-type-film. En som er didaktisk, altså at man lærer noe. Avatar handler om å være redd for det fremmede, og forhåndsdømming er et stort problem. Det dreper nysgjerrigheten. Vi er som alle andre dyr redde for det som er annerledes.

Har du noen råd til unge mennesker som vil holde på med film?
Det er viktig å lese, både klassisk litteratur og aviser og kjenne verden man lever i. Man må vite hva som er aktuelt og være samfunnsengasjert. Det er også viktig å se på film som et håndverk og lære å være kritisk.

Hva er viktig for å være en god filmskuespiller?
Når man filmer kommer kameraet nært, ofte så nært at man kan telle øyevippene til skuespillerne. Man kan derfor aldri «spille». Man må være ekte og lytte til sine medspillere. Film er teamwork, og alt må klaffe, men troverdigheten er det aller viktigste.

Vi fikk i oppgave å skrive hvert vårt kortfilmmanus om et valgfritt moralsk dilemma og brukte så et av dem, Mikkels manus om abort, som utgangspunkt for å eksperimentere med kamera, regi, skuespill og klipping. Mikkel og Elina spilte paret med det vanskelige valget, og Mats fikk prøve seg som kameramann. Her er resultatet:

Tekst: Julie Noodt og Elina Aurora Wa Pedersen