I julas bloggserie Toppenprofilen, ser vi oss tilbake og plukker fram noen «gamle» toppenenfolk. Hva skjedde med dem etter at de var på Vefsn Folkehøgskole Toppen? Hva gjør de i dag, og hva husker de fra tiden på Toppen?  I denne bloggen skal vi hilse på Robin Windsrygg igjen. Han kommer fra Strønstad i Lofoten, og vi husker han som en lang lyslugga nordlending med keyboard og godt humør.

Når gikk du på Toppen?

Jeg gikk på Toppen i 2012/2013. På den tiden het linja jeg gikk på LLS (Lyd, Lys, Scene), nå Sceneproduksjon. Jeg kan forøvrig nevne at jeg var stipendiat/andreårselev året etter, og at jeg da var på musikklinja, eller Work@Music – band, som den het da 🙂

Kan du huske hvorfor du begynte her?

Etter å ha fullført alle tre årene på videregående var jeg veldig usikker på hvilken retning jeg skulle gå videre i. Veldig mange jeg kjente snakket om å gå i retning juss, helsefag eller lignende, noe som ikke var mitt interessefelt. Etter et friår fant jeg ut at jeg skulle begynne på Toppen i håp om å få prøvd meg i det jeg likte best, nemlig musikk og teknologi relatert til musikk!

Beskriv hvordan du husker Toppen?

Året mitt på Toppen må kunne beskrives som den beste opplevelsen jeg har hatt noen gang. Godt samhold, venner jeg enda har kontakt med i dag, og utrolig mye gøy! Ikke minst var det å bli såpass utfordret både faglig og sosialt noe jeg setter pris på den dag i dag.

Hva er dine beste minner?

Ojj, det er så mange! Ett av de beste minnene mine fra den tiden var da jeg og en gjeng fra LLS gikk sammen for å skape en slags minikonsert/performance med stort sett ALT av lys og lydutstyr nede i det tørrlagte bassenget. Hele rommet ble provisorisk lydisolert for å fjerne bassengklangen, og rundt sto det en masse lys- og lydutstyr. I bunnen av bassenget sto jeg og en av mine gode venner med synthesizere, laptop, iPad, skjermer og diverse utstyr og fremførte coverlåter av Daft Punk, Boys Noize og Massive Attack. Teknikerne «på land» hadde programmert lysene til å følge musikken, og PA-anlegget var satt opp slik at noe av lyden ble sendt i surround bak publikum. Hele prosessen innebar mange tekniske utfordringer som vi måtte løse i løpet av en uke. En vanvittig kul opplevelse som jeg ikke ser for meg hvordan man kunne fått til noen andre steder enn på folkehøgskole.

Hva har du gjort etter du forlot oss på Toppen?

Mye av tiden har blitt tilbragt som student i Volda og på Stord! Etter Toppen valgte jeg å satse innenfor musikk, og har i dag en Bachelor- og Mastergrad innenfor faget, samt at jeg er nyutdannet musikklærer med keyboard og piano som hovedinstrument. Har hatt mange flotte år i Volda, og stiftet bekjentskaper både i- og utenfor musikk som jeg har kontakt med den dag i dag!

Hva gjør du nå og hvor bor du i dag?

I våres flyttet jeg og forloveden min Linn, som jeg møtte på Toppen, til Melbu i Vesterålen, som er rett på andre siden av fjorden der jeg har vokst opp! Mye av tiden det siste halvåret har gått til å etablere seg her og komme seg i jobb etter seks år som student. Nå jobber jeg på et sted som heter NorLense, hvor jeg har tilbragt mange av mine sommerjobber mellom studieårene 🙂

Hva er du opptatt med nå om dagen?

Jeg er med i en duo som heter Later Machines, sammen med min medmusikant og kompis Helge Gravvold, og vi har akkurat ferdigstilt vår nyeste låt, som blir utgitt på nyåret! I løpet av 2020 har vi fått gitt ut to låter, og den tredje kommer altså etter planen i januar/februar 2021. I tillegg har jeg vært så heldig å få arbeide sammen med artisten Sindre Steig som keyboardist på flere låtutgivelser, så det har jo gått med en del tid til det også 🙂 Link til den første låten Chewing the Cud

Når du ser tilbake, hvordan har tiden på Toppen påvirket deg?

Den har påvirket meg utrolig mye! For det første hadde jeg nok aldri turt å satse så hardt som jeg har gjort på musikk. For det andre så har jeg med meg en uendelig mengde fantastiske opplevelser og venneforhold, som kanskje er det viktigste av alt. Å gå på folkehøgskole trenger ikke nødvendigvis å bety at man satser videre på samme yrket som man hadde som linjefag, men det er nettopp det at man har prøvd seg som er så viktig. Selv om jeg til nå ikke har endt opp som scene- eller studiotekniker, så ville jeg aldri vært foruten opplevelsene, erfaringene og det sosiale!

Hva skal du gjøre i jula, Robin?

Jeg, forloveden og Olga (katten) skal feire sammen med familien her oppe i nord! Jeg planlegger å plage dem litt ekstra med teite memes og mitt velutviklede humoristiske vokabular, slik at vi får noen pauser fra alle juletradisjonene innimellom. Dette gjøres hovedsakelig ved at jeg finner noe jeg synes er morsomt, som jeg fletter inn- og gjentar i alle mulige sammenhenger, til jeg får tilsnakk, og selvfølgelig fortsetter.

Veldig trivelig å høre fra Robin igjen, og vi på Toppen ønsker han, forloveden, katten og resten av familien i Lofoten ei fortsatt fin jul <3