Vi sendte elevene ut på overlevelsestur i de fantastiske omgivelsene på Helgeland. Å navigere seg frem i ukjent terreng skapte samhold blant Toppen-elevene.

Allerede andre skoleuken skulle de ulike linjene på Vefsn folkehøgskole Toppen splittes opp og omgivelsene endres. Vi skulle på overlevelsestur i skogen! «Hæ, overlevelsestur alene ut i skogen, er dette trygt da?» tenkte nok mange. Elevene hadde så vidt møtt de nye klassekameratene sine, samt blitt kjent med klasserommet og linjelærerne, og nå skulle de altså rives bort fra de trygge rammene for å dra på tur i skogen i kaldt, vått og dårlig vær……hvem sin idé var dette her?

Hvert år har elevene reist på to dagers overnattingstur sammen i begynnelsen av skoleåret. Målet er å styrke samholdet i den nye elevflokken, samt gi rom for nye bekjentskap på tvers av de ulike seksjonene. De aktive og de kreative linjene ble mikset sammen, og alle ble fordelt i grupper ut i fra tur-kompetanse og motivasjon. Her kunne man velge alt i fra enkel til ekstrem vanskelighetsgrad, og alle skulle få være med på tur, uansett forutsetning.

Tirsdags morgen stilte alle opp i fullt tur-utstyr. Det vil si…noen valgte å gå i fjellsko, andre tok til takke med joggesko, mens noen syntes crocs var genialt for å hindre at skoene skulle bli våte på tur gjennom terrenget fullt av myr. Store tursekker, små Pc-sekker, bagger, og handleposer med snacks ble lastet inn i bussen. Gruppene ble så kjørt en etter en til sin startposisjon. Kart og kompass ble utdelt, etterfulgt av instruksjoner om å bygge en fin leirplass før regnet kom ble gitt. Lærerne tok så et siste blikk på elevene sine, og kunne ikke gjøre noe annet enn å håpe på å få se dem igjen like hele neste dag.

Noen grupper slo leir nesten med en gang, mens andre grupper hadde en hel dagsmarsj fremfor seg før de kom frem til leirplassen.Som husly for natten hadde hver gruppe fått utdelt en presenning som skulle omdannes til en funksjonell luksus-gapahuk. Her var det om å gjøre å bruke fantasien for å få plass til alle, søke ly for vær og vind, og ikke minst gjøre det veldig hjemmekoselig. Bålkos hører også med, og med nydelige grillpølser fra Gilde ble magene mette og kroppene trette. Da gjenstod kun det verste: natten ute i det fri. For mange var dette den første natten ute i naturen, og i det hele tatt første natten noen sinne i en sovepose.

Heldigvis kunne de mer erfarne på gruppene rettlede og reklamere litt for friluftsliv og komfort på tur. Mange ble nok overrasket over hvor enkelt det var å overleve ut i en hel natt. Selv om regnet spilte trommer på presenningen, og små regndråper dryppet ned på soveposen, fikk alle og enhver en god natt søvn ute i den friske luften

.

Neste dag ble den store turdagen, og alle gruppene skulle komme seg til en felles base-camp der lærere og kokker ventet på dem med åpne armer. Her var det om å gjøre å samarbeide best mulig for å navigere seg frem til målet. Motivasjonen var også på topp, med tanke på at elevene skulle få dusje og slappe av da de kom frem. Kart og kompass kom godt til nytte for de tur-vante, mens andre tok i bruk sosiale medier for å finne ut hvor de andre gruppene var.  Alle fikk en nydelig tur og været var med oss.

På base-camp ventet nydelig kebab og en storslått sigøynerleir med hengekøyer, lavvo og presennings-gapahuker. Friluftsmenneskene jublet, og slengte seg i køya, og sov med glede en natt til ute i naturen. De som følte at man hadde vært på sin livs prøvelse, pustet lettet ut da de fant ut at man faktisk fikk lov til å overnatte innendørs. Utover kvelden ble det arrangert leker, folk spilte kort, og alle koste seg. En ny ro senket seg over elevmassen, og de var tydelig at å sende nesten hundre ungdommer ut i skogen for å overleve kun skapte gode minner og nye vennskap.

Takk for en fin tur 😀