I helgen sendte vi elevene inn til Mosjøen sentrum for at de skulle få utforske sin nye hjemby. På forhånd hadde elevene fått i oppgave å besøke noen av Mosjøens kjente -og mindre kjente severdigheter samt. ta kreative bilder underveis. Etter turen samlet vi opp 6 steder vi mener er verdt å besøke her i Mosjøen.

Mange har kanskje sett en enorm knall oransje stol stå midt i Elveparken i Mosjøen sentrum. Vi mener denne stolen er en del av den ultimate Mosjøen opplevelsen. Her er det god sitteplass til alle, og sammen kan man sitte og nyte livet med førsteklasses utsikt over elva Vefsna. Den oransje stolen er et symbol på et fellesskap man deler sammen, noe vi synes passer bra for de nye Toppen-elevene som er i ferd med å skape et nytt fellesskap.

De sprekeste og ivrigste elevene tok også turen bort til Kippermoen idrettssenter for å testet ut friidrettsbanen der. Mange av elevene skal gjennom året benytte seg av både fotballhallen, klatreveggen og resten av sports-anlegget. Vi syntes derfor det var viktig at de fikk en liten forsmak på dette fantastiske flerbruksområdet. 2.årselevene ga også ekstra mye poeng til de som orket å legge inn et besøk helt på andre siden av byen, noe som resulterte i en jevn strøm av Toppen-elever observert springende rundt og rundt på friidrettsbanen.

Mosjøen er en svært kulturell by, så de nye elevene måtte selvfølgelig stikke nesa innom Mosjøen kulturhus og kino. Her vises ikke bare de nyeste filmene, men også teateroppsetninger fra de ulike skolene i byen, blant annet fra linja skuespiller film og teater her på Toppen.

Mange interessante statuer står på stedet hvil i Mosjøen sentrum. Siden Toppen fhs er en skole opptatt av inkludering ønsket vi å pushe elevene ut av komfortsonen ved å få dem til å bryte intimsonene sine. Ikke bare skulle de gjennomføre en gruppeklem med en fremmed på gaten, men også statuene skulle få komme inn i varmen. «Klem en statue» skapte mange fine bildeglimt.

Klima og miljø er et brennende tema i tiden, også her på Toppen fhs. Mange ungdommer er opptatt av å minske kjøpepress, både for å redde miljøet, men også for lommeboken sin del. Vi er så heldige at vi har hele tre bruktbutikker her i Mosjøen! Stiftelsen Termik har åpnet bruktbutikken Termik’s Second Hand Shop i hovedgata, og der kan man finne mye fint. Lærer på teaterlinjen; Brit er en aktiv Termik-shopper, og elevene fikk dermed i oppgave å velge ut Brit sitt neste Termik kjøp. Er dette en bestselger?

Nordlands eldste bensinstasjon er godt plassert midt i Mosjøen sentrum og ble bygget i 1933. Denne sjarmerende og nostalgiske bensinstasjonen er et viktig stopp på enhver tour i Mosjøen.