Fellesbilde Hemavan2

I midten av februar reiste hele Vefsn Folkehøgskole på en felles skoletur til Hemavan/Tärnaby, ett av Sveriges beste skisteder. Det snødde lett da vi krysset grensen og i bakken lå et fint lag med pudder og ventet. Det tok ikke så lang tid fra bussen stoppet utenfor leilighetene vi skulle bo i, til heiskortet lå i lomma og ski og brett var på beina.

I løpet av dagene fikk vi kurs i både snowboard, alpint og telemark. Tärnaby har fostret flere skilegender, som Ingemar Stenmark og Anja Pärson. Nå skulle vi få boltre oss i bakkene der de i sin tid trente. I tillegg byr Hemavan/Tärnaby på mengder av fin skogskjøring. Tirsdag samlet vi dessuten hele gjengen til felles grilling i Solkatten.

Etter at bakken stengte hadde vi leid bassenget i Hemavan. Det ble mye herjing, men også badstue og dampbadstue. Vi bodde i leiligheter rett ved bakken, og hver «familie» stod selv for middagen. Ekstra hyggelig var det å invitere de andre familiene på besøk. Det ble sene kvelder og mye hygge.

Vi returnerte til Norge og Toppen, gode og slitne, og med god stemning i bussen.

Foto: Charlotte, Slørdahl, Ulf Langmo og Lise Trangsrud.