Vi havnet i avisa etter at vi var på skitur med eventyreren, klatreren og friluftsguruen Stein P. Aasheim:

Lærer Håvard Berg (t.v) sammen med eventyrer og fortatter Stein P. Aasheim foran elevene på Kajakk og Klatrelinja.

Sist uke var elever fra Vefsn Folkehøgskole Toppen på overnattingstur i vinterfjellet. De 13 elevene på Kajakk og klatrelinja hadde avtalt å møte eventyreren og forfatteren Stein P. Aasheim ved et fiskevann på Indre-Helgeland. Her var han sammen med en del valgfagselever fra grunnskoler og videregående skoler. Alle hadde friluftsliv som valgfag.

Klabbeføre

Vi skulle møte Stein og gruppa hans ved et vatn som heter Småvatnan, forteller Håvard Berg som er lærer for Toppen-elevene. Dårlig skiføre gjorde at vi brukte 7 timer på turen som vi vanligvis bruker halve tiden på. Massevis av våt nysnø på iskald skare gjorde at mange gikk på ski med tykk klabbe hele vegen. Til tross for dette var en den munter og blid gjeng folkehøgskoleelever som nådde turmålet og slo opp teltene i kveldsmørket. I år er det en helt unik gjeng med elever på denne linja. Jeg er utrolig glad for at jeg får være læreren deres og dra på spennende turer sammen med dem.

Lot seg imponere

Elevene ble møtt av Stein P. Aasheim da de nådde avtalestedet. I løpet av samværet og turen videre ble elevene godt kjent med Stein som gladelig fortalte om sine opplevelser på sine mange ekspedisjoner og ikke minst formidlet noen av sine erfaringer med det å være på tur.

Stein P. Aasheim lot seg imponere av Toppenelevene. – På tross av snøvær, klabbe, mørke og krevende terreng har jeg møtt kun positive elever som smiler og ikke minst hjelper hverandre når de ser at en medelev sliter. Det de lærer på en slik tur kan ikke læres inne i et klasserom.

Til Canada i mai

Vi har gjort utrolig mye gøy i vinter, forteller Mikkel Bae Næss. Han kommer fra Oslo og går i år på Kajakk og klatrelinja. Vi har kitet, klatret på is, vært på topptur, men toppen av alt blir når vi i mai skal på en 3 ukers tur til Canada. Den gleder jeg meg virkelig til. Vi er 9 gutter og 4 jenter på linja dette året og vi kommer fra nesten hele Norge. Selv kjente jeg ingen av de andre fra før, men på folkehøgskolen tar det kort tid før man blir kjent med alle.

Utvider tilbudet

Vefsn FHS Toppen vil neste skoleår utvide sitt tilbud i friluftsliv. I tillegg til denne Kajakk og Klatrelinja så tilbyr de også en linje de har kalt Friluftsliv – Lett. Dette er et tilbud til elever som liker å være ute, men ikke akkurat må på de høyeste toppene eller klatre de bratteste fjellsidene. Og det er jo de fleste, smiler Håvard Berg som forteller at han har verdens flotteste jobb. Nå håper jeg bare at mange har lyst til å være sammen med meg på Toppen også neste år. Jeg lover at det skal bli et spennende og artig år.

Tekst: Knut Berntsen, Polarsirkelen Friluftsråd

Foto: Hans Petter Sørensen