På vinterhalvåret reiser Fjellsport og Kajakk på studietur til New Zealand. Rafting, klatring, surfing og strikkhopp var bare noen av rettene på menyen.

Vi har snakket med noen av elevene:

Hva var høydepunktet ditt på denne studieturen?

Guro Ludvigsen, 19 år:

«Det er turen vår til Raglan, surfebyen! Du følte at det liksom var så gjennomført i den byen. Jeg vil liksom alltid endre på noe når jeg kommer til en plass, men Raglan var så komplett at det var ikke noe å sette fingeren på. Vi bodde sammen med folk som var surfeinstruktører, det var en rolig og chill stemning – ro i sjela. Det var skikkelig tungt å komme seg ut med surfebrettet, men så fort jeg skjønte at jeg kunne gå forbi de første bølgene ble det helt sykt. Det var et skikkelig rush å være øverst på bølga og bare se ned på hvor høyt oppe jeg var, og så ta bølga og klare å stå oppå bølga.»

«Alt med fart og spenning som gir litt adrenalin er liksom det som er gøy for meg. Så surfing, luging, mountain biking og wakeboarding var aktiviteter som jeg spesielt likte, om jeg må velge noen. Raftingen trodde jeg skulle være kulere. Jeg har jo prøvd en del elvepadling på linja, og sammenligningen er jo at kajakken er så mye nærmere og det er mer krevende i mindre stryk, mens raftingen føles så rolig, selv om strykene er større.»

Hva var din største opplevelse?

Marius Dobbe Klemetsen, 19 år:

«Det ble veldig mye moro, og det ble nesten vanskelig å skille ut en ting når det var så mye adrenalin og spenningfylt aktiviteter, som mountain biking. Men egentlig det som popper opp nå er da vi var på stranda og ikke hadde noe «opplegg» og bada og lekte i bølgene. Bodysurfing er noe av det morsomste jeg vet, spesielt i så store bølger

Hva er ditt beste reisetips?

«Filme mye! Jeg har sikkert filmet tre timer med råmateriale fra turen. Det skal jeg sitte meg ned og redigere i helga, så da håper jeg det blir en bra film snart. Men samtidig unngå å se alt gjennom linsen. Det er lett å glemme å følge med.»

«Og det er mye bedre og satse på opplevelser og ikke utstyr, som de sier i DNT. Jeg hadde et tynt enkelt liggeunderlag, men etter så bra opplevelser på dagen så tenker du ikke på hvor dyrt utstyr du har på kvelden. Du med andre ord ikke ha mye utstyr for å ha det gøy.»

Kort oppsummering av programmet

Et program med mye action! Hva kunne du tenkt deg å gjøre av dette?

Hva var din største opplevelse på turen?

Margit Hågå, 19 år:

«Jeg kjente virkelig på at jeg levde, da jeg klatret 23 meter over bakken og kjente på vinden i håret. Og stisyklingen var veldig morsom. Jeg har drevet litt med det før, men har aldri i så tilrettelagte løyper. Nå var jeg litt uheldig og fløy over styret og fikk ei ordentlig lårhøne da.»

Hvordan var det å bli skadet på tur?

«Vi skulle på rafting dagen etterpå, og det skjønte jeg fort at jeg måtte stå over. Jeg fikk ordnet med en tur på Hobbiton mens resten av gjengen var på rafting. Men det var skikkelig morsomt å dra på mitt eget eventyr der. Jeg er jo en stor Hobbit-fan, så det var skikkelig kult å få vært i Hobsyssel. Og litt av opplevelen var jo at jeg dro med en busslast med pensjonister. De holdt samme tempo som meg på krykkene. OG jeg fikk mange gode samtaler med de.»

«Det beviser at det har mye å si hva man gjør det til selv. Man kan ikke forutse alt som skjer på en slik lang reise. Da må man tenke på muligheter framfor begrensninger. Senere på turen måtte jeg også stå over en fottur, men da fikk jeg en magisk båttur i stedet med lærer og andreårselev. Så det lønner seg på sett å vis og skade seg litt, mitt lille reisetips hehe.»

Har du ikke noe negativt?

«Tjaaa. Vi stoppet ved en griseflokk som stod i veikanten, og da stakk den ene grisen hodet inn i bilen og stakk av med all frukten, lommeboka og laderen min. Det var skikkelig irriterende, men i etterkant er det ganske komisk at det var det jeg syntes var verst fra turen. Men jeg er veldig glad i frukt da. Og så er det jo litt vanskelig å ringe forsikringsselskapet med denne historien.»

«Jeg har forelsket meg helt i landet i New Zealand, føler nesten en slags kjærlighetssorg!» – Margit Hågå

Hva husker du best fra New Zealand?

Anja Sofie Dusik Sjaavik, 19 år:

«Telt -og hostellivet. Første halvdel av turen bodde vi mye i telt. Det gjorde at vi så veldig mange fine plasser vi ellers ikke ville sett, som da vi sov på en bortgjemt surfestrand. Det var litt utfordrende å få vasket og tørket tøy under teltlivet, men vi balanserte det bra med fasiliteter på hostell. Jeg likte spesielt det hostellet i surfebyen Raglan, som lå inne i jungelen.»

«Det er en spesiell stemning på hostell, det virker som et stort fellesskap – alle er der i lag med samme forutsetninger, å bo billig og få mest mulig opplevelser mens de backpacker. Så var det morsomt å snakke med vennlige folk med mange ulike nasjonaliteter.»

Hvordan har turen påvirket gruppa?

«Det som også var viktig med turen, er at det skapte et ekstra sterkt fellesskap i klassen. Vi kom veldig mye nærmere på hverandre. Og det tross at vi hadde et veldig bra miljø før turen også.»

«Hver kveld satte vi oss ned sammen og alle fikk si litt om dagen sin. Det var veldig fint, for selv om alle hadde gjort det samme, hadde vi ofte ganske ulike versjoner av dagen. Denne oppsummeringen gjorde også at jeg satte mye mer pris på alt fra turen og fikk frisket opp minnet.»

Har du slitt med jet lag?

«Haha, ja, de fire første dagene våknet jeg klokka fire hver morgen. Selv Marte, som er klassens syvsover og overnattet hos meg de første dagene vi kom tilbake til Norge, våknet klokka fem.  Nå ser jeg også veldig fram til å stå på snowboard igjen. Jeg ble så gira av wakeboardingen i NZ.»

«Jeg fikk ordentlig presset og utfordret meg selv på Mountain Biking og klatring»  – Anja Sjaavik

Har du lyst å lese mer om New Zealand? Se det fulle programmet for årets tur her: Program New Zealand 2018

Vi gleder oss til Marius har redigert film fra turen, følg med på Facebook!