Nordlys i Mosjøen

Du trenger ikke dra lange veien for å se fantastisk nordlys. Grønt og lilla som danser over himmelen. Er du heldig blir du til og med kanskje litt bortskjemt på det, her i Mosjøen.

Noe av det beste mange av oss «søringer» vet her på Vefsn Folkehøgskole Toppen, er å sjekke nordlys-varselet, ta på oss masse ull, og sette oss på Utsikten og bare se. Se på fjellet, se på stjernene, og håpe på nordlys. Og i blant når tålmodigheten er ekstra god, titter det fram et grønt skimmer, som lyser opp skolen og fjorden. Stille og rolig.

Andre kvelder er det annerledes. Da danser det vilt, og du kan ikke unngå å få det med deg. Utsikten fylles av elever fra alle kanter, og vi roper og skriker. Også er vi litt stille, litt stumme.

Novak reiste lenger enn de fleste før han skulle oppleve det. Han er fra Serbia og fikk se nordlys for første gang en slik kveld. Den 25. september 2020. En kveld da det danset i slanger over oss. Dette er hvordan han beskrev øyeblikket:

«My first experience with Northern lights was amazing. It started to be quite weak, but when I arrived at school in the evening the bright colors started to moving really fast. In that moment I really wondered where we live actually, and what we can see from nature. I was really overjoyed. I hope to see a lot of them this year!» – Novak Ilíc (Gornji Miloanovac, Serbia)

Novak Ilíc

Flere opplever at det kan skje mye med deg under nordlys-himmelen. Tanker om livet, universet og eksistensen kan tre fram. Og du knytter kanskje sterkere bånd med de som er der. Jeg som er på andreåret her nå, synes fortsatt at solvinden Aurora Borealis er ganske magisk. Vi er heldige her på skolen, for når du er litt unna byen, er det litt mindre lysforurensing og lettere å få øye på det. Jeg ser fram til å gjøre det neste gang, få øye på det dansende lyset i stille, spente og ivrige stunder.