15033976_10211365868287922_1178541202_o

Friluftsliv Lett dro på klassetur til Bodø 9 – 11 November. Nesten syden tur, bare litt kaldere! Vi skulle på strandtur. Den kjente stranden Auvika ligger litt utenfor Bodø sentrum. Stranden kunne minne oss om varmere strøk, men  det viste seg temperaturen bla kald og med mye vind ble dette en utfordring for alle. Elevene på Friluftsliv Lett fikk testet hvor viktig det er med god og riktig bekledning på tur.

dscf3661

Auvika er en nydelig strand med mange fine turmuligheter.

Klær produserer ikke varme, men de hjelper kroppen med å holde seg passe varm. Vi kler oss for å isolere mot kulde, beskytter oss mot vind og regn. Strandturen ble til en vindtur. Det blåste opp mot stiv kuling som er en vindstyrke på ca 16m/s. Hvis gradestokken viser 0 grader, kan det føles som at det er -9. Når det blåser så mye er det viktig at vi beskytter kroppen mot vind. Jo mer det blåser, desto større blir avkjølingseffekten. Det elevene erfarte var at uten vindtett tøy vil kombinasjonen kulde og vind føre til kraftig nedkjøling.

15051957_1253001258099950_2065919651_o

Nyter morgenkaffen med fin utsikt.

Klesdrakten har mange ulike oppgaver. Den skal:

• Beskytte mot vind og hindre at nedbør gjør oss våte.
  • Isolere mot kulden.
  • «Puste» og sørge for at vanndamp slipper ut og ikke lagrer seg som fukt i plaggene.
temp

Effektiv temperatur skala (Yr.no)

Ut i fra dette bygger vi opp bekledningen i flere lag, der hvert lag har forskjellig oppgave og formål. Nær kroppen har elevene erfart at ull er gull! Den transporterer bort svette bort fra huden, som gjør at vi ikke føler oss svett eller fuktig. Neste lag er det Isolerende laget som har som mål å holde luften i ro, eksempel en fleecejakke eller genser.

dscf3618

Her blåser vi nesten bort. Men humøret er på topp uansett!

Helt ytterst har vi noe som skal være robust, slitesterkt, vindtett og vanntett. Viktig at jakken puster, hvis ikke vil det bli kondens under jakken som vil føre til at vi blir kald. De fleste erfarte at en god og varm dunjakke var viktig på en slik nordnorsk strandtur.

dscf3651

Vi gikk fra Auvika og vi endte til slutt opp ved Hovdsundet. Her er det flott utsikt mot Landegode og Lofotveggen.

Når vi kom onsdag kveld var det helt mørkt og mye vind. Det å sette opp telt i stiv kuling er en utfordring. Det var ikke bare vinden som bydde på problem, feste barduner i sand som er fryst var ikke så lett. Men med tålmodighet og godt samarbeid klarte alle sammen å få satt opp teltet sitt. Lærer Caroline hadde ikke helt kontroll på sitt telt. Vinden tok tak i teltet og teltet føyk ut mot havet. Heldigvis var det noen elever som fikk tak i teltet.

dscf3671

Ut på tur, aldri sur 🙂

Det vi har lært av denne turen er at sammen blir vi gode!

Takk for turen 🙂