Lørdag 26.10 hadde teaterklassen premiere på det sterke stykket «Heavy Mental» av Jon Inge Røst.  De spilte for skolens elever i Black Box, og det var et særdeles lydhørt og varmt publikum. De ble møtt med stående applaus og bare godord i etterkant ?

Virkelighet eller fantasi?

Mental helse er alltid et aktuelt tema å ta opp, også på scenen. Heavy Mental er et stykke som reiser mange viktige spørsmål om det å leve. Hva trenger vi mennesker for å leve meningsfulle liv? Hvordan påvirker egne valg oss selv, og andre? Fins kjærligheten? Er vi modige nok til å elske selv om kanskje andre mennesker kan komme til å svikte oss? Hva er friskt, og hva er sykt?

Vi møter Herr Mann som rives og slites mellom tvil og tro, håp og fortvilelse, på leit etter et liv som kan kjennes verdt å leve. I tre dager følger vi ham, og et stort persongalleri som dukker opp etter hvert. Er de virkelige? Eller fins de bare i Herr Manns fantasi?

Stykket stiller mange eksistensielle spørsmål, og gir få bastante svar. Det blir opp til publikum å finne egne mulige svar.

Forestillingen har rørende øyeblikk der vi sitter med klump i magen og tårer i øynene, og passasjer der vi ler høyt av elleville påfunn og absurde situasjoner.

Prosessen

Teaterklassen valgte selv ut manuset, og har virkelig jobbet i dybden for å forstå og fortolke stykket Heavy Mental. Hele klassen har involvert seg helhjerta i arbeidet med forestillingen, noe som vises i en helstøpt forestilling. Forestillingen ble spilt 6 ganger, to i skolens Black Box, og 4 i Mosjøen kulturhus.

Forestillingen er et samarbeidsprosjekt med Sceneproduksjon som har rigga scene, og kjører lyd og lys. I tillegg har Arran Gabriel og Kyrre Drevdal på laptoplinja lagd det musikalske universet. Nettserie og Film har også vært med og filma og tatt bilder. Vi er heldige på Toppen som har så mange gode samarbeidspartnere , noe som gjør at vi kan lage produksjoner med veldig god kvalitet.

I løpet av arbeidet har alle knyttet sterke bånd til hverandre, noe som lover godt for nye prosjekter. Her ligger vi ikke på latsida, men er straks klar for nye eventyr ?

Bildecred: Anja Westgaard Hultberg