Teaterklassen hadde besøk av skuespiller og teatersport-instruktør Klaus Bergli. Han skulle hjelpe oss med improvisasjon og gjøre alle klare for teatersport. Det var ingen i klassen som noen gang hadde vært borti det før.

Teatersport på Fredag

Fredagen begynte vi med litt hjernetrim i form av ulike teaterleker. Vi begynte med små øvelser for å bli mer klar over egen kropp og hvordan man skal bruke den for å skape en karakter.  Noe annet vi lærte var det å droppe den sperren man kan ha. Altså ikke tenke, bare si. En øvelse var blant annet at vi gikk rundt i rommet og pekte på ting, men sa bare et helt tilfeldig ord, det første som falt deg inn. Det var mange ulike øvelser som begynte ganske enkelt, men som etter hvert ble mer og mer komplisert.

Lørdag

På lørdagen gjorde vi mye av det samme som dagen før, bare litt mer utfordrende. Vi hadde også en øvelse som ble mer innviklet etter hvert som vi gjorde den. Det var en øvelse som gikk ut på at en person skulle begynne en scene, så kommer en annen inn og jobber videre med det. Dette var for å forberede oss på hvordan det kom til å være på den faktiske scenen med improvisasjon.

Så ble vi kjent med hva teatersport faktisk er. I bunn og grunn en konkurranse i improvisert teater, hvor publikum tar aktivt del i hva som skal framføres osv. Det er to lagleder som hver sin tur utfordrer det andre laget i hva som helst. Så har hver gruppe noen metoder som de kan bruke for å få dette til.

Søndag

Det var nemlig det vi lærte om på søndagen før vi skulle vise dette fram for hele skolen. Vi lærte en hel drøss med teknikker, blant annet: skrivemaskin, giberish, undertekst, 3 følelser, sitte ligge stå, ekspert med armer og mange andre.

Vi hadde en liten prøverunde der vi valgte ut to lagledere og gikk gjennom hele showet og hvordan det kom til å fungere. Alt var selvsagt improvisert både på generalprøven og selve showet.

Da var det tid for selve showet og det var utrulig vellykket for begge lagene. Det var publikum som avgjorde hvem som vant hver runde og jammen ble det uavgjort mellom lagene. Alt ble avgjort av en lek som gikk ut på at hvert lag fikk et scenario, for eksempel selger og kjøper i skobutikk, men det var ikke lov å si bokstaven S. Det ble en jevn kamp, men til slutt ble det kåret en vinner.

Selv om tanken på det å gå ut på en scene uten å vite hva man skal si eller gjøre var utrulig skremmende for alle så gjorde alle sitt beste og sluttresultatet ble utrulig. Etter det hele var ferdig var det mange som var sykt lettet etter det hele og kanskje litt stolte over seg selv.