f.v: Jon «RaPride» Reiersen, Torgrim «Tregrim» Lurås Eilertsen, Sigurd «Ziggen» Øverland Liabø, Sevrin «Sevrin» Weed, Ronny «Heli0s» Lie, Matko «Feanor» Jemric)

I dag starter noe av det største flere av våre e-sport elever har prøvd seg på. De skal som det eneste Norske skolelaget spille i 1 divisjon av «Norwegian Esports League» hvor de får prøve seg mot det aller høyeste nivået Norge har å by på.

Første sesong av NEL gikk før jul og klassens League of Legends lag meldte seg på for å teste sitt eget nivå og få prøvd seg litt i turneringsformat. Sesongen ble derimot ikke helt som forventet når de plutselig vant kamp etter kamp og avsluttet det hele med å slå de som var sett på som 2.divisions aller sterkeste lag. Dette førte til en førsteplass i ligaen og direkte opprykk til 1 divisjon!

Nå skal vi dermed måle styrke mot de sterkeste lagene i Norge hver eneste uke den kommende tiden. Elevene gleder seg enormt og for å forberede oss har vi også hentet tilbake treneren Matko «feanor» Jemric, som var her før jul. Han kjører strengt regime i de 3 ukene han er her og skal sørge for at gjengen får en best mulig inngang til dette eventyret.

Vi har spurt noen av elevene og treneren om hva de tenker om den kommende sesongen.

We made it into division 1 by playing well above our normal skill level. Now it’s on us to prove that it was not just a fluke. It’s time to live up to my motto «If I don’t know what the heck I’m doing, how are my enemies supposed to know?» – Sevrin «Sevrin» Weed

Vi hadde ikke forventet å vinne 2. divisjon i det hele tatt, men når vi slo det laget som 10/10 ganger burde slå oss på papiret så har vi jo fortjent plassen vår. Nå har vi ikke noe press på oss og det gjenstår bare å se hva som skjer – Torgrim «Tregrim» Lurås Eilertsen

It’s great to see a school team making it into a top tier national league, this might actually be the first time (det er faktisk første gang noen får det til uten å kjøpe en plass). I’m excited to see how they will perform against the level of teams we have here. – Matko «feanor» Jemric

Matko «feanor» Jemric har besøkt Vefsn Folkehøgskole Toppen 3 ganger tidligere og mener dette tilbudet er helt unikt i e-sport verdenen. Fra en som har trent lag på høyeste globale nivå og vunnet ligaer med klubber som det Tyrkiske storlaget
Beşiktaş Esports så er det skryt med tyngde bak.
Norwegian Esports League – LoL er en av de største nasjonale turneringene i League of Legends. På toppen av en solid premiepott så får også de 2 beste lagene spille den Nordiske finalen på Dreamhack.