cilium

Vår e-sport linje bestemte seg for å starte året på best mulig måte og hentet dermed inn en internasjonalt kjent spiller for å fokusere på det faglige innholdet. I høst hadde vi besøk av en trener med internasjonal erfaring som hjalp våre Counter-Strike spillere med det tekniske og strategiske. Denne gangen er det en godt kjent MOBA ekspert som er hentet inn for å hjelpe League of Legends laget vårt med å nå nye høyder.

Lachezar “Cilium” Nikolaev Kochev – MOBA coach: En ekstremt rutinert spiller innen sjangeren og har spilt på internasjonalt nivå i både Dota 2, League of Legends og sist i Heroes of The Storm hvor han var innom lag som NaVi, TTM og ExcelenteElleccion. Ved siden av å være en aktiv spiller selv så driver Lachezar sin egen side hvor han tilbyr opplæring og veiledning i League of Legends.

De siste dagene har Lachezar brukt til å jobbe med spillerne våre individuelt og han har gjort en grundig analyse av spillerne for å forberede dem på neste uke hvor det blir 100% fokus på lagspill og strategi. Dette gjør han for at spillerne skal få bedre kjennskap til sine individuelle styrker og hvordan de kan forbedre disse i ett lag-miljø.

Sander Andersen – Elev e-sport
«Det er veldig greit å få kyndig og faglig veiledning av en med kompetanse, som også kan ha fokus på bare en gruppe i klassen slik at det blir målrettet veiledning. Jeg får god hjelp med personlige ferdigheter og det er lettere å forbedre ting sammen med en trener en bare ved å spille alene.»

Ruben Kleveland – Elev e-sport
«Det er veldig greit å få hjelp til å bli bedre av noen som har holdt på med spillet lenge og har erfaringer med det. Han kommer med mange gode innspill som har hjulpet meg og tenke annerledes og blitt bedre i spillet alene og sammen med laget. Det er da mye lettere å bli bedre enn vis jeg skulle gjort det uten hjelp.»

Hva synes gjesten da…?

Lachezar «Cilium» Nikolaev Kochev

What are your thoughts about the idea of the school and esport program that we have?

– I think the idea is really cool, brings back memories of old times when I used to play with friends in PC clubs. It’s obviously a lot more organized and people actually have a goal they strive for here.

Do you think this is the way to go for future esport talents?

– Yes, I think this is a good way to develop talent. I think one of the biggest problems players have is with their attitude and having someone watch over them and keep them in line is really good. Also, having to all be up at the same time every day kind of sets them up for competitive practice in the future if they decide to give competitive/pro gaming a try.

How has your stay here been? Did you get the response you had hoped for from our students?

– My stay has been great.  Everyone’s been friendly and even though we’re almost the same age, the students treat me with respect and seem genuinely interested in what I have to say.