Mandag morgen var vi en super gira gjeng klare for en tre dagers tur til alpinanlegget i Hemavan i Sverige. Dette er noe de aktive linjene på skolen, Idrett ALT, Fjellsport og kajakk og Friluftsliv LETT, drar på hver år. Mange av elevene har sett frem til dette gjennom hele året.

Ved ankomst ble vi delt inn i forskjellige hytter med gangavstand til bakken på tvers av linjene. Det var utrolig gøy å få sjansen til å bli enda bedre kjent med de andre linjene. Her skulle vi både lage middag sammen, sove sammen og generelt finne på noe gøy inne på hytta etter de lange dagene i bakken.

Vi hadde et strålende vær og utsikten fra toppen av bakkene var ekstremt fin. Det var stor variasjon i bakkene når det kom til vanskelighetsgrad, så det passet oss veldig bra. Noen hadde stått mye alpint, snowboard og telemark, mens andre hadde aldri eller nesten ikke prøvd det før. Her var det også en del som hadde bestemt seg før å prøve nye ting som de ikke hadde prøvd før. Det var både fjellheis helt opp på fjellet og gondol heis det. Mange av oss hadde aldri tatt gondol heis før, så til og med de som ikke stod i bakkene tok heisen opp, for å så ta den ned igjen bare for å teste den ut.

Lærerne ga oss et tilbud om forskjellige kurs. Vi kunne velge mellom kurs i snowboard, alpint eller telemark. Her var vi både folk som kunne litt fra før av og en del som aldri hadde prøvd det før. Jeg tror alle følte mestring gjennom disse kursene, og synes det var utrolig gøy. Vi avsluttet kursene med felles grilling nederst i bakken med pølser og saft.

På kveldene det en gruppe som dro i svømmehallen ikke så langt fra hyttene og drev med forskjellige vannaktiviteter der. Andre ble i hytta og hadde kveldskos med kortspilling, filmer eller brettspill. Det var opp til hver enkelt hytte hva de ville bruke tiden på. Noen bakte til og med kanelsnurrer og boller og gikk rundt og delte ut til resten av hyttene.

Den siste dagen vi var der fikk vi et tilbud om å enten stå en siste dag i bakkene i Hemavan, eller så kunne man henge seg på en gruppe som skulle til Tärnaby. De som ville hadde også en dag hvor de bare var i bassenget. På ettermiddagen var vi klare for hjemturen igjen.

Det var en ekstrem fin tur hvor vi styrket samholdet og hadde det veldig gøy sammen. Tusen takk for turen! <3

Tekst: Marianne Moe, Friluftsliv Lett