Har du planer om å lage pinnekjøtt til årets julemiddag? Det har i hvert fall Kim-Rune som er kokk på Vefsn Folkehøgskole. På Toppen har vi mange tradisjoner, og en er at det blir pinnekjøtt til julemiddagen vi har før juleferien. Kim-Rune kokkelerer til alle elevene, personalet og inviterte gjester. I forbindelse med det så har du her fem enkle tips til hvordan pinnekjøttet kan smake enda bedre!

I dag (14 desember) jobber Kim- Rune på kjøkkenet for å få maten ferdig i tide. Vi har sneket oss inn for å intervjue kokken og fikk gode tips til dagens matlaging. Kim-Rune har gått Vg1 og vg2 med restaurant matfag og 2 år lærling. Han har for det meste jobbet i hotell- og restaurantbransjen; Fru Haugans hotell (Mosjøen) og Havfruen (Trondheim) Ellers er han brennende opptatt av jakt og friluftsliv og skyter sin egen mat når han kan.

Hva er utfordringen med å tilberede så mye kjøtt?

-Utfordringen med å lage mye mat er at det med å gange opp oppskriften når oppskriften i utgangspunktet er ment for et mindre antall som skal spise. Vi på toppen er jo heldig og har mye utstyr her på kjøkkenet som gjør jobben en god del enklere. Jeg har en del erfaring med å lage mye mat, og pinnekjøtt er egentlig enkelt å lage i forhold til mye annet. Har du ordentlig råvarer så er halve jobben gjort. Tenk på hvor mange du skal lage mat for. Kjøp inn ordentlige råvarer, har du det så har du et veldig godt grunnlag får å lage en veldig god rett.

1-Utvanningen

-Jeg pleier å vanne ut kjøttet to dager før, for jeg tror at det blir best resultat. Det går også fint å vanne det ut dagen før også. I dag kan man få kjøpt ferdig utvannet pinnekjøtt som sparer en for litt ekstra tid. Hvis jeg skulle tatt en blindtest mellom en dag og to dager utvanning vet jeg ikke om jeg hadde smakt forskjell.

2-Damp kjøttet

-Jeg bruker en grønnsaksrist som jeg legge i bunn av kasserollen fyller vann opp til rista. Noen foretrekker også mørkt øl, det er også en tradisjon å bruke bjørkepinner uten never. Så legger jeg oppi pinnekjøttet og lar det dampe i 3 timer. Det skal ikke kokes. Hvis man liker det litt crispy, så kan man skjerpe det i stekeovnen på en lang-panne.

3-Tilbehør

En skikkelig god kålrabistappe kan gjøre forskjellen! Kok kålrabien mør og bruk litt av vannet som den er kokt i. Deretter smak til med smør og litt kraft fra pinnekjøtt, salt, pepper og litt muskat. En annen vri er å lage av kålrabi, gulrot og litt potet, så får man en rotmos. Det er samme tilberedningsmåte nevnt ovenfor. I tillegg til en god kålrabistappe som tilbehør, er det også veldig godt med hjemmelaget grov pølse av elg og eller vossakorv.

4 –Mandelpotet trikset

-Man kan bruke mandelpotet i stedet for rist. Den metoden har nemlig to funksjoner. Du får hevet kjøttet over vannet og du får mandelpotet som tilbehør til pinnekjøttet. I tillegg til dette så får du god smak på både potetene og kjøttet!

5 – Smakstest

–Alt må smakes på. Etter tre timer med damping bør kjøttet være ferdig. Her bør du gjøre en smakstest får å se om det stemmer. Smak litt på kålrabistappen og se til at den er god på smak.

Under Julemiddagen på Toppen var det god stemning, varme og lukten av pinnekjøtt i luften. I den anledning intervjuet vi noen elever som hadde fått æren av å smake på det fantastiske pinnekjøttet.

Hva er favoritt julematen din?

Anne Nollen: I don´t really have one, because we don´t celebrate Christmas the way Norwegians do. When I think of it my father sometimes make a lam leg dish that i really like. To me its more about who is around the table and what is happening, rather than what is on the plate.

Jonas Meyer: Masse god mat. Er veldig glad i svinestek. En ting til som jeg ikke husker hva heter, men det er en slags classy fritert potet.

Mathias Steen: Liker ordentlig god Juleskinke med brunsaus og kålrabistappe.

Hva syntes du om Pinnekjøttet i dag?

Anne Nollen – It was really good!

Jonas Meyer – Det er første gang jeg spiser det og jeg syntes maten i dag var fantastisk!

Mathias Steen – Pinnekjøttet i dag var bedre enn det jeg har smakt tidligere.

Ha lykke til med julens pinnekjøtt! Håper du får en like god opplevelse som det vi hadde 🙂