Marius «Clon1x» Engan er elev på E-sport, og spiller i hovedsak Heartstone og Hand of the Gods, som han nylig ble rangert i som nummer 1 i verden. Han er på sitt andre år her på Vefsn Folkehøgskole Toppen, og han håper at dette er inngangen til spillmiljøet og muligheten til å spille på heltid. Kim-Erik, som er linjelærer har en visjon om å lære opp den nye generasjonen med spillere, og fant sin plass her på Toppen. Her har han fått nesten helt frie tøyler til å gjøre akkurat det han vil, og har bare opplevd oppturer og fått mer lidenskap for sporten.

Tittelen har Marius hatt i 2 uker nå, men håper å beholde den i vertfall to uker til. Det å holde på en slik tittel er nesten vanskeligere enn å få den, fordi det er nye turneringer hver uke fremover. Til sammenligning vil en OL-gullvinner beholde tittelen sin i 4 år, før det på ny kan komme noen andre å ta plassen. Men slik fungerer det ikke i gaming-verden. Her skal alt helst gå raskere, slik som med teknologi generelt.

Marius startet å spille ganske tidlig, først på den håndholdte konsollen Nintendo DS. Det tok spesielt av når han var 13 år gammel, og fikk sin første PC. Etter det har han dedikert masser av tiden sin til spilling. Det krever enorm dedikasjon, og gigantisk innsats, og ikke minst tid. Mye tid. Man må også sikte høyt, og gå helt 100% inn for å bli best. Marius selv bruker ca 5-6 timer daglig til trening, noe som er relativt lite. De fleste i verdenstoppen bruker alt mellom 8-12 timer hver dag på å holde nivået opp, og ikke minst forbedre seg selv.

Som spiller innså han at han kunne gjøre noe utav seg innen gaming for 3 år siden, og ønsker nå å gjøre dette på fulltid. Hittil er den største pengepremien han har vunnet på ca 10 000 NOK i spillet Hearthstone. Pengepremiene er dessverre ikke store nok til å leve av, men de øker i takt med spillets popularitet, som også stiger, og er forventet å stige fremover. Læreren har stor tro på at Marius har en lys fremtid innenfor spillsjangeren, hvis han fortsetter med den kreative spillemåten og holder fokuset oppe.

Kim-Erik falt for spillets balanse og måten det fungerte på, og tenkte tidlig på Marius som en aktuell kandidat i og med at spillet har flere av de samme elementene som Hearthstone. Marius fant heldigvis interessen for spillet, og med hans fokus og arbeidsvilje var det nok til å få ham til toppen i verden. Hans analytiske evne, som kan sammenlignes med en sjakkspillers, og evnen til å forutse motspillerens trekk kommer godt med. Marius har dessverre ikke blitt gjenkjent på gata enda. Men når han nå etter Toppen skal tilbake til studier i IKT og det virkelige liv, så skal man ikke se bort fra at han blir en aldri så liten lokalkjendis.

Nå for tiden er Marius sitt fokus rettet mot Telenorligaen sine ukentlige kamper og turneringene i Hand of the Gods som går hver eneste helg. I og med at han ikke har en «lykkecharm» eller rituale før kamp, så får vi bare ønske ham lykke til videre.
FUN FACT: Marius har bodd i det tidligere huset til Bjarne Brøndbo.
Og forresten, han er singel, jenter! 😉

Kort forklaring av spillet

Hand of the gods kombinerer på en måte kortspill med sjakk. Man spiller ut kort for å få brikker på brettet eller fjerne motstanders brikker (så er det noen kort som kan styrke/svekke brikker eller motstander). Disse brikkene må så navigeres for å ta ut motstanderens base som tåler X antall slag, mens man også må passe på å holde kontroll på brettet og motstanderens brikker. Siden det er kortspill involvert handler det om å bygge smartest mulig kortstokk (30 kort) for å optimalisere mulighetene til å kontrollere og ta ut motstanderen sin.