Ida Marie Stensvik Løkke er 19 år, og kommer fra Fredrikstad i Østfold. Hun gikk studiespesialiserende linje på Frederik II Videregående Skole. På fritiden har hun drevet med en del trening, som blant annet svømming og rulleski.

Hvorfor ble det folkehøgskole?

Jeg bestemte meg våren 2016 for å begynne på folkehøgskole, fordi jeg ikke visste hva jeg skulle studere etter videregående. Den første planen min var militæret, men etter hvert falt valget på folkehøgskole istedenfor. Jeg valgte folkehøgskole for å få mange spennende opplevelser, nye venner og et helt annerledes år!

Hvordan har det vært her på Toppen så langt?

Det å være elev på Toppen er skikkelig bra! Man møter folk fra overalt i Norge og andre steder i verden, drar på turer sammen, og har det alltid gøy! Det er alltid noe som skjer her, både elevkvelder, filmkvelder og andre aktiviteter, i tillegg til at det ofte er arrangementer i Mosjøen. Før jeg begynte her på Toppen hadde jeg egentlig ikke så mange tanker om hvordan en vanlig folkehøgskolehverdag så ut, så jeg hadde ikke så mange forventninger til skolen. Det eneste jeg kanskje kan klage litt på, og som ikke har stått helt til forventningene, er utvalget av valgfag. Men alt i alt er Toppen en super skole!

Jeg har massevis av gode opplevelser her på Toppen! Alle fjellturene med friluftslivgjengen i alt fra strålende sol til snøstorm, padle kajakk, grottetur, kinofilmen Supervention II og afterski, bowling med idrettsklassene, Brønnøysund-tur og boksekurs med fitnessklassen, juleverksted, julebaking og juleball. Det aller største høydepunktet hittil er vel turen til La Santa, der vi fikk prøve surfing, padling, windsurfing, trent masse ute, spist digg mat og koset oss i sola med gode venner!

Den største utfordringen min her på skolen har nok vært linjevalget mitt. Da jeg søkte på Toppen var Friluftsliv LETT førstevalget mitt. Etter noen måneder med fjellturer i vind, regn og vind bestemte jeg meg, som den frysepinnen jeg tydeligvis er her i nord, at det hadde vært smart å prøve ut en ny linje. Så jeg fikk lov til å prøve meg på Fitness PULS PT, og siden høstferien har jeg stortrivdes der!

Hva tenker du er spesielt med Toppen?

Det beste med Toppen er nok miljøet og samholdet her. Det er veldig lett å bli kjent med folk, fordi alle er åpne og utadvendte. Vi har også gode lærere, som er med på å gi oss et bra læringsmiljø. I tillegg synes jeg det er bra at Toppen tilbyr så mange ulike linjer, fordi da blir man kjent med personer som man ikke ville truffet på utenfor skolen. Vi som går på de ulike linjene lærer jo også masse av hverandre!

Året på Toppen har hittil vært helt supert! En av grunnene til at jeg valgte Toppen er at skolen ligger 100 mil fra hjembyen min. Det passet veldig fint, fordi jeg ville oppleve noe helt annet enn Østlandet. Jeg har hatt en stor utvikling dette året, både personlig og faglig. Man vokser mye som person ved å reise langt hjemmefra og velge en linje som gir deg de utfordringene man vil ha. Faglig sett har jeg også lært masse. De månedene jeg gikk på friluftsliv – linja lærte jeg masse om friluftsliv i form av toppturer, bekledning og mat på tur, sette opp telt og lavvo, og generelt det med at man alltid pakke slik at man er forberedt på værendringer osv. Etter at jeg byttet til fitness- linja har jeg lært masse om ernæring, anatomi, skadeforebyggende trening, ulike treningsmetoder og mye, mye mer.

Det er trist å tenke på at det bare er tre måneder igjen av dette skoleåret. De siste månedene vil jeg bruke på å nyte tiden med folka her, finne på masse moro, trene og ha det gøy! Noen av oss skal en uke til New York i slutten av mars, og det gleder jeg meg veldig til! Det å skulle dra med noen av sine beste venner til New York kan jo ikke bli noe annet enn en opplevelse for livet!

Hva skal du gjøre videre etter Toppen da?

Jeg er fortsatt ganske usikker på hva jeg skal gjøre til neste år, men jeg er klar for å begynne å studere. Jeg er litt i tvil om hva jeg har mest lyst til å studere, men det står mellom utdanninger som fysioterapeut, politi, sykepleier, jus eller noe innenfor idrett, ernæring og helse.

Takk for at du delte dette med oss, Ida Marie! Og nyt våren på Toppen 🙂