Alt og litt til uka med digitalfotografering

Maria tester ut rekvisitter i studio.

Mitt navn er Maria Højer Bergum (19), og jeg kommer fra dalføret Valdres i Oppland fylke. Jeg er bosatt på en gård i bygda Skrautvål med 18 mjølkekyr.  Her har jeg gått på Valdres videregående skole. Starten på 2017 bestod av en lang søknadsprosess for å komme inn på medisin i Danmark.

Hvorfor bestemte du deg for å gå på folkehøgskole?

Jeg har lenge hatt tanker om å gå på fhs, men jeg har alltid vært bestemt på å starte rett på studiene hvis jeg kom inn.  I sommer da pappa og jeg var på seilskuta Christian Radich fikk jeg beskjeden om at en plass i Aarhus var sikret.  Da tok det ikke lang tid før en søknad til Vefsn var sendt. Venteprosessen var nervepirrende. Det var ikke snakk om å bo hjemme et halvt år.

Du har valgt å gå på halvårskurs og er ferdig nå til jul. Hvorfor ble det halvårskurs?

Jeg måtte ta en sjanse og følge drømmen om å flytte til Danmark. Mine danske røtter må få sjansen til å utfolde seg.

Hvordan har det vært å være elev her?

Jeg kan stolt kalle meg en toppenelev etter tilbrakte tre og en halv måned hos mitt nå andre hjem på linja Fjellsport og Kajakk. Hadde aldri i min villeste fantasi kunne forestille meg hvor godt jeg ville trives på Toppen. Det har ikke skjedd en gang at jeg har gått inn i matsalen blandt de 100 mest fantastiske mennesker, og tenkt noe negativt om noen.  Alle som en har vært åpne og ivrige på å gjøre skolen til et trygt og sosialt fellesskap. Noen vil si jeg maler et veldig rosenrødt bilde av toppen, men det er sannheten. Det å være elev har utelukkende vært en god opplevelse. Jeg kan selvfølgelig nevne småting som dårlig nett på huset, men det blir ubetydelig i det store bildet.  Det var en lite forventningsfull jente som møtte opp første dagen.  Alt jeg håpet på var at jeg skulle få noen fine turer rundt om på Helgeland.  Ikke viste jeg at dette skulle bli det beste halvåret i mitt korte/lange 19 årige liv, og at jeg skulle få vennskap for livet.

Hva har vært dine beste opplevelser?

Mine beste opplevelser må  simpelt nok være å sitte rundt bålet med klassen og se på de 14 nydelige individene, hvis ansikt bades i en gyllen glød, eller å ligge i senga å fundere over livet med min gode roomie Thea. For meg var det viktig å verdsette de små tingene i hverdagen både på skolen og på tur.  «Nyt øyeblikket for det varer ikke evig» har vært min livsfilosofi på folkehøyskolen.   For å nevne spesifikke opplevelser står turen til Okstindbreen og overlevelsesturen på høyt på listen. Alle linjeturene står spesielt sterkt i minne.

Din største utfordring på Toppen?

Min største utfordring var den siste uken før avreisen. For min del var det hjerteskjærende å si farvel til den gjengen som står meg så nær. Det ble en psykisk tung uke, der det både falt tårer av glede og av  sorg.

Hva er det beste med Toppen?

Det beste med Toppen er skolens mangfold av ulike linjer. Teater i møte med idrett, e-sport i møte med friluftsliv. Jeg har fått venner her som har gitt meg en innsikt jeg ikke hadde før. Hvem skulle tro at Margit og jeg skulle finne glede i Destiny 2 🙂

Hvordan har tiden her påvirket deg?

Friluftslivånden i meg har blitt vekket for fult, og jeg vet at jeg vil savne de norske fjellene kolossalt i Danmarks flate landskap. Personlig vil jeg si at jeg både er den samme, samtidig som det er en litt endret Maria som forlater Toppen. Kanskje er jeg blitt mer selvsikker, mest sannsynlig har jeg fått et litt endret syn på livet.  Det har uten tvil vært et helt halvt år som jeg aldri ville vært foruten.

Har du videre planer klare ?

Ja. Jeg skal bli dansk studerende, og bli glad i øl 🙂

Noe du vil si sånn på tampen?

Takk til hver og en av dere for at dere tok tiden til å la meg bli kjent med dere fra nord til sør i Norge, USA og Tyskland. Takk for at alt vi har opplevd. Takk for all latteren og kjærligheten. Takk til lærerne for at dere ikke er trangsynte, og alltid vill oss best. Takk til verdens beste klasse. Takk til avdelingen Staulen.  Nyt det siste halve året for fult, og nytt dere av hver mulighet som dukker opp.

Da er det bare å ønske Maria God Jul og Godt Nytt År, lykke til med din danske tilværelse og takke for alle de fine minnene du har skapt sammen med oss i høst <3