I starten av november tok et guttelag og et mikslag, den fem timers lange biltur fra Mosjøen til Bodø for å prøve å kvalifisere seg til NM i volleyball for videregående skoler.

Det var elev Ronny på linja E-sport som tok initiativ til å starte opp valgfag volleyball på skolen. Etter hvert fikk han med seg Mathias på Idrett ALT som medtrener. De har mye kunnskap å gi og er gode veiledere å ha med seg på treningene.

I forkant av kvalifiseringen har lagene hatt to treninger i uka i en lengre periode sammen med resten av godgjengen på valgfag volleyball. På treningene har vi vært en blanding av elever som har spilt volleyball tidligere og andre der idretten er forholdsvis ny. Vi har hatt en tydelig progresjon, både på teknikken hos enkeltspillerne og på forståelsen av selve spillet, noe som er veldig motiverende for videre volleyballspilling.

Etter en god natts søvn på en skole like utenfor Bodø var den store dagen kommet. Vi dro til Bodø spektrum der guttene skulle spille tre kamper og mikslaget to. Den første kampen guttene spilte ble en veldig jevn kamp, men måtte etter to tapte sett se seg slått av motstanderne. Guttene kjempet hardt, men klarte dessverre ikke og kvalifiserte seg til NM. Det til tross for at noen smashet ballen så hardt at skulderen poppet ut av ledd. Legevakten var like ved og det endte godt med hjelp fra hyggelig helsepersonell.

Mixlaget på den andre siden klarte å kvalifisere seg, og er derfor klare for ny dyst i januar!

Det ble ikke bare volleyballspilling i Bodø. Trener og teamkamerat Mathias  kan mer enn å smashe baller, og kom med en hyggelig kakeoverraskelse til bursdagsbarnet Stephen på turen. Kake og kos ble en god start på turen volleyballspillerne tok til Bodø.