Per Joar Hansen trener Fotball fordypning på Vefsn Folkehøgskole.

Per Joar «Perry» Hansen jobber for Norsk Toppfotballsenter. Tidligere har han trent bla Rosenborg, Aalesund FK, Ranheim, GIF Sundsvall og det norske U-21 landslaget.  Perry, som startet karrieren sin i Mosjøen IL, ble som spiller cupmester og seriemester for Rosenborg. Sist uke trente Per Joar fotball fordypning på Toppen.  Det ble noen fantastiske dager der elevene fikk  oppleve en meget  engasjert og inspirerende trener.

Per Joar har en coachende trenerstil som stiller høye krav til fokus og konsentrasjon.  Det var noen utrolig bra treningsøkter elevene fikk være med på.

Per Joar har brukt mye tid i jobben sin med å reise rundt i Europa for å se og lære av andre klubber og lag. Hans konklusjon er at Norge har mye å lære. Trenerne har bedre utdannelse, foreldre som trenere forekommer nesten ikke, det er mye systematikk bak alt som gjøres, det er bedre kvalitet på treningene, de beste spiller mot de beste fra de er 8 år osv. Per Joar har veldig mye kunnskap om hva som kreves for å utvikle seg som spiller. Elevene på fotball fordypning fikk ei teoriøkt som var tankevekkende og inspirerende.  Konklusjonen var kanskje ikke revolusjonerende, men allikevel viktig å få poengtert. Man kommer ingen vei med bare talent. Skal man utvikle seg må man sette seg klare mål, ha fokus på kvalitet i alle ledd og ikke minst trening, trening og atter trening.

Per Joar Hansen er en av 6 kandidater til å fylle jobben som assistenttrener på det norske herrelandslaget i fotball. Det vil utvilsomt bli et godt valg.