Dei siste veke har Vefsn Folkehøgskole Toppen hatt besøk av nokre tidlegare stipendiatar. Rundt kaffebordet kom det fram at vi faktisk hadde tre tiår med stipendiater samla her på skulen akkurat no. Kvifor ikkje høyre litt om korleis Toppen har påverka dei til å bli den dei er i dag?

BRIT-AGNES BUVARP – elev 1999/00 på Friluftsliv Lett & 2.årselev 2003/04

«
Jobbe no som naturforvalter på landbrukskontoret i Grong kommune. Studerer også PPU på deltid, og har i den forbindelse 3 uker praksis her på Toppen»

Kva hugsar du best i frå åra dine på Toppen?
«Husker best den gode og ufarlige stemninga, og følelsen av at det ikke var mulig å drite seg ut. De sterke vennskapene man får gjennom folkehøgskole er også noe av det jeg sitter igjen med. Jeg fikk venner som i løpet av et par uker ble nærmere enn alle vennene heime, og som det føles like naturlig ut å møte den dag i dag. Og ikke minst var årene mine på Toppen den sunne galskapen, påfunn og episoder vi ennå kan flire av!»

Kva var den største skilnaden på å vere årselev og stipendiat?
«Hadde et så fantastisk 1.år at jeg forberedte meg på at 2.året umulig kunne bli like bra. Men det ble minst like bra på helt andre måter. Utfordra meg sjøl, og gjorde ting som jeg ellers aldri hadde gjort. Jeg kjørte også opp til minibusslappen, så det ble veldig mye kjøring»

Korleis har det å gå på FHS påverka deg?
«At jeg ikke er redd for å drite meg ut, prøve nye ting eller feile kan skyldes det å gå folkehøgskole. Jeg fikk mye ansvar og frihet, noe som var veldig motiverende og økte ansvarsbevisstheten min. Det har på alle vis endra meg til en mye bedre utgave av meg sjøl; mer uredd og livsglad, mer tolerant, og med trua på at jeg klarer det meste om jeg bare tør å hive meg uti det. Selv om livet er alvorlig innimellom, så er det lov å flire sjøl om man er lei seg, og ta seg sjøl uhøytidelig»

GEIR MARTIN HUSTAVNES – elev 2011/12 på Idrett Alt & 2.årselev 2013/14

Kva driv du med no for tida?
«Jeg studerer for å bli psykolog ved Syddansk Universitet i Danmark»

Kva hugsar du best i frå åra dine på Toppen?
«Uten tvil alle de fantastiske og uerstattelige elevene jeg gikk sammen med, samt verdens beste kollegaer! Det ble skapt så mye gode minner i løpet av begge årene at det er umulig å trekke frem et spesielt. Flere av mine nærmeste venner i dag møtte jeg på Toppen»

Kva var den største skilnaden på å vere årselev og stipendiat?
«Tja, den største forskjellen vil jeg si er at man første året er elev, mens man som 2.årselev er mer en ansatt. Dette gjør at man har mer ansvar og at det stilles litt andre forventninger sammenlignet med når man går her som elev. Personlig ble jeg mer observant på skolemiljøet og jeg ble flinkere til å se andre rundt meg, og legge merke til hvis noen ikke alltid hadde det like bra»

Korleis har det å gå på FHS påverka deg?
«Oi! Her kunne jeg ha skrevet flere sider. Folkehøgskole har bidratt til at jeg har utviklet meg på mange områder. Jeg ble mer åpen, selvsikker, trygg og generelt mer tilfreds. Men det som kanskje påvirket meg mest var følelsen av å virkelig bli sett og verdsatt»

JULIE ANDREA LOCKERTSEN – elev 2018/19 på Film&Youtube & 2.årselev i år 🙂

Kva hugsar du best i frå åra dine på Toppen?
«Husker fortsatt det aller meste, men tror folkan e det eg hugse aller best. E på en måte dem man lære mest fra og dem man savne mest når man slutte»

Kva er den største skilnaden på å vere årselev og stipendiat?
«Den største forskjellen på å være elev og stipendiat e vel innstillinga. I fjor hadde eg meir fokus på meg sjøll, sammenligna med  at eg i år har hovudfokus på andre. Som 2.årselev merke man også veldig godt at elevan væks, og man får se at dem får like mykje ut av å gå her som det du gjor. Da blir man ekstra gira på å gjøre sitt beste sånn at dem får et best mulig år»

Korleis har det å gå på FHS påverka deg?
«Eg tror eg har vokst veldig inn i min egen identitet. Eg føle at eg klare meir å på utsia være den personen eg alltid har vært på innsia. Eg føle meg meir trygg på meg sjøll og meir trygg på andre. Det e jo ofte det som skjer når man har et trygt sted å vokse og utvikle seg sammen med likesinnede»

ØYSTEIN BRELAND – elev 2013/14 på W@m Band & 2.årselev 2014/15

Kva driv du med no for tida?
«Nå studere jeg i Elverum og tar siste året på en bachelor innen idrett; hvor jeg spesialiserer med innen trenerrollen. Jeg er også fotballtrener i Elverum Fotball, både som spillerutvikler og trenerutvikler»

Kva hugsar du best i frå åra dine på Toppen?
«Det er flere ting jeg husker godt fra årene på Toppen, men det jeg husker best er da Jesper, Hege og jeg lagde julekalenderen «Jul med Hoff». Det var mye jobb, men vi hadde det utrolig gøy og det var morsomt å vise det for resten av skolen hver dag hele desember. Bloopers var det mange av, og stemningen var god når vi avsluttet med desse rett før juleferien»

Kva var den største skilnaden på å vere årselev og stipendiat?
«Den største forskjellen jeg opplevde var at jeg måtte tenke mye mer konsekvens andre året. Jeg ble veldig bevist på hvordan jeg fremstilte meg selv som person gjennom både ord og handlinger»

Korleis har det å gå på FHS påverka deg?
«Årene på Vefsn fhs har gjort at jeg har blitt mye mer trygg på meg selv. Jeg fikk føle på mye mestring, samtidig som jeg fikk gjøre noe jeg liker. Folkehøgskole har gjort at jeg er tryggere, og det har også hjulpet meg til å finne ut hva jeg vil drive med sene i livet»