I vinterfjellet er det lurt å grave seg ned i tide i følge fjellvettreglene. Vi på Friluftsliv LETT pakket pulken og dro ut for å teste livet under snøen.

Hva slags utstyr trenger man på en slik tur da?

Turer i vinterfjellet krever noe ekstra spesialutstyr for å overleve, og for å grave en snøhule trenger du:

• Spade
  • Søkestang
  • Snøsag

Å pakke til en sånn tur krever at en husker alt og har med gode klær. Hvis ikke kan det bli veldig kaldt!  Men som linjelærer sier «Ull er gull! Alt annet er tull«. Her kan du se noen tips til hva du trenger på vintertur.

Så hvordan lager du en snøhule?

Først måtte vi finne en snøskavl, hvor snøen hadde blåst og pakket seg godt sammen. For å finne ut om det var nok snø til å bygg en snøhule, målte vi skavlen med en søkestang. Snødybden bør være over 2 meter inn og 2-3 meter i høyden for å få det bra til.

Vi bestemte oss for å bygge en stor snøhule hvor hele klassen kunne sove i. Linjelærer ble litt for ivrig i gravingen! Hun gravde så mye at snøhulen kolapset over henne. Heldigvis er det veldig flinke elever på Friluftsliv LETT som klarte å grave ferdig en stor snøhule slik at også læreren fikk tak over hodet 🙂

Erfaringen fra snøhulegravingen er at det tar lang tid og krever at alle hjelper til med gravingen. Vi brukte over 7 timer før vi kunne finne frem soveposen og nyte en varm middag etter en lang dag. Men da smakte også maten himmelsk godt!

Turtipset fra oss for å ikke fryse i soveposen er å ha med dobbelt liggeunderlag (ikke oppblåsbart, uten dun) og en varm vintersovepose eller to vanlige soveposer. Inni soveposen anbefaler linjelærer at du har på deg hjemmestrikkede tøfler eller ullsokker. Ønsker du å være varm på beina, last ned oppskriften her.

Etter en god og varm natt er det alltid litt vanskelig å komme seg ut av soveposen og ut i kulden. Bare tanken gjør meg kald! Men når linjelærer roper «Nå er det frokost», spretter alle opp og får servert verdens beste havregrøt mens de nyter den vakre utsikten ut over Vefsn kommune.

Etter oppturen kommer alltid nedturen. Det å gå på Friluftsliv LETT er ikke alltid lett. Noen ganger blir det litt knall og fall. Prøv selv å gå på ski ned en bratt bakke med tung sekk og pulk. Men selv om vi liker det lett, så er vi ikke redde for utfordringer!

Vi på Friluftsliv lett ønsker dere alle en riktig god tur til fjells!