Caroline Lensjø-Alvin og Ina Anaya Tertnes, elever ved linjene Friluftsliv Lett og Fjellsport og Kajakk, har begge en bachelor fra før de begynte på folkehøgskole. Her kan du lese om deres erfaring med både utdanning og folkehøgskole, og hvorfor de valgte å ta en pause i utdanningen.

INA TERTNES

Etter videregående valgte jeg å gå direkte på videre utdanning og begynte derfor på et bachelorstudium I Bergen. Jeg gikk på bioingeniør-studiet på Høyskolen på Vestlandet (campus Bergen) og fullførte alle tre årene der.

Ved fullført bachelor var jeg veldig sliten. Det hadde vært mange sammenhengende år med lesing og jobbing. Og jeg visste ikke om jeg ville gå ut i arbeid, eller ta en videre mastergrad. Derfor tenkte jeg at folkehøgskole kunne være perfekt som friår til å slappe av, skape minner og tenke på fremtiden.

De største forskjellene mellom utdanning og folkehøyskole må nok være skillet mellom frihet og mange timer på skolebenken og hjemme med hard jobbing mot eksamener. Det har i alle fall så langt vært veldig deilig og befriende uten skole-press og karakterer. Om jeg skal ta videre studier vurderer jeg kanskje en mastergrad innenfor medisinsk forskning. Der kan jeg for eksempel forske på kreft og ulike behandlingsmetoder som master i Biomedisin.

Det beste tipset jeg kan gi folk som skal studere er å være med på så mye sosialt som mulig i fadderukene. Da er det lettere å skaffe seg venner og kollokviegrupper. Videre er det veldig lurt å tidligst mulig lage seg en strukturert plan for hvert skolesemester. Mot eksamen må man være mye mer strukturert og selvstendig enn på videregående.

CAROLINE LENSJØ-ALVIN

Etter videregående tok jeg et friår hvor jeg jobbet og reiste. Så begynte jeg på utdanning i Oslo. Jeg begynte på kjønnsstudier og sosiologi, men det var ikke det store for meg. Etter å ha gått der et år begynte jeg på NMBU på Ås. Her tok jeg en bachelor i «International Environment and Development Studies».

Etter å ha studert i fire år trengte jeg en pause fra eksamen og stress, og folkehøgskole var det jeg landet på. Jeg hadde også lyst til å lære om noe jeg er glad i uten å bli vurdert på det. Den største forskjellen på universitetet og folkehøgskole er at man har friheten til å lære noe uten et konstant vurderingspress. Man kan prøve og feile på nye ting og man kan dyrke sine interesser.

Etter dette nødvendige pauseåret kommer jeg til å ta en master som bygger videre på det jeg har studert før. For alle som tenker på å begynne på universitetet så husk dette: ingenting du gjør er bortkastet og det er lov å trå feil. Mange kommer til å velge feil utdanning eller stryke på en eksamen, og det er ikke verdens undergang. Ta det som lærdom og jobb med deg selv. Livet er langt og man har god tid til å finne det som passer deg. Hvis du er i tvil så ta et år på folkehøgskole da vel, det er aldri bortkastet!

Vefsn Folkehøgskole Toppen