Da elevene forlot oss i midten av mars, så hadde vi ennå noen timer valgfag igjen på planen. Og her var det om å finne gode løsninger. Det har vært en formidabel omveltning å drive skole uten å ha elevene fysisk tilstede. Noen i personalet var rimelig «up to date» i den digitale verden fra før, men de fleste har hatt en bratt læringskurve. Vi har også noen innleide lærere på våre valgfag, og de har jo blitt kastet ut i det sammen med oss. Alt i alt har vi fått gjennomført mange fine ting på valgfag denne perioden. Her er et lite innblikk i hva som har blitt gjort i noen grupper.

Impro og teater har de hatt flere oppgaver (Julie Christensen Valla)

Oppgave 1.
Send meg en VALGFRI TITTEL INNEN KL. 16 I DAG. Titlene skal så videresendes til noen andre på gruppa, som skal bruke tittelen til å lage noe. Forslag til hva man kan lage ut fra tittelen: Tegning, maleri, fortelling, monolog/dialog, sang, rap, dikt, dans, film etc. Dere står helt fritt til å velge uttrykksmåte. Det eneste kriteriet er at dere bruker tittelen som utgangspunkt for det dere lager. Dere får frem til kl. 16 i morgen for å gjennomføre oppgaven.

Oppgave 2.
Dere skal nå lage en historie sammen basert på en tittel som den første personen på navnelista bestemmer seg for (helt valgfritt tema/tittel). Siden Sunniva enda ikke har fått deltatt på valgfaget, er hun først ut, og velger tittel. Videre skal hun filme seg selv der hun forteller starten på denne historien, for så å sende videre denne til nestemann som filmer seg selv som forteller videre på historien osv., helt til sistemann lager en avslutning. Hver og en av dere skal filme 1-2 minutter hver av historien. Sistemann ut er Sebastian (som så får i oppgave å redigere disse klippene sammen til en helhetlig film).

Yoga (Lise Solheim)
Lise, som er lærer på Yoga, har laget ei Facebook gruppe for elevene, og hatt live sending. ?

Bodil Nystad har ansvaret for Besøksvenn og Strikking valgfag

Elevene på besøksvenn valgfag ble oppfordret til å oppsøke frivillige tiltak hjemme, og de har deltatt på litt forskjellige arenaer. Strikking er heldigvis noe elevene kan gjennomføre uavhengig av hvor de befinner seg. Så strikking har det blitt, med oppfølging og veiledning på messenger, discord, videochat og telefon. Tilbakemeldinger fra elevene har vært:

For ca 4mnd siden lærte jeg meg å strikke, og strikket mitt første pannebånd, nå holder jeg på med en genser med flettemønster, og for et par uker siden strikket jeg en øl-vott med Marius mønster (?)

Tusen takk for god opplæring❤️

Du aner ikke hvor takknemlig jeg er for å hatt strikking valgfag med deg! At du har lært meg å strikke!

Jeg har aldri hatt en hobby utenom gaming. Så setter virkelig pris på det, og deg!! ?

Dans (Susie Ulvang)

Her har jeg miksa en video fra dans valgfag:) Før korona perioden hadde de oppgave å lage egen dans i to grupper. Noen laga på verset, og noen på refrenget. Så fikk de oppgave å filme den hjemme, og nå har vi laga video av det. De har også improvisert litt også.

Det er med sorg i hjertet at vi erkjenner skoleåret endte slik som det gjorde for dette fantastiske kullet. Men det er flott og godt å se, at elevene har tatt med seg TOPPEN hjemover. Vi savner alle sammen <3