Vefsn folkehøgskole  får elevene muligheten til å teste ut nye ting og utfordre seg selv. Vi legger vekt på at du som elev skal ha mye å velge mellom når du velger valgfag. Derfor tilbyr Vefsn folkehøgskole mange forskjellige valgfag og kurs. Valgfagene gir deg muligheten til å fordype deg i andre fag enn linjefaget.

Valgfagene skifter en del fra år til år, avhengig av hvilke fag elevene ønsker og hvilke valgfag lærerne kan undervise i. Valgfagene er organisert slik at du velger fag for en periode og så kan du ta et nytt fag i neste valgfagsperiode. På skolen har vi valgfag både på dagtid og ettermiddagstid. I år kan du velge mellom strikking, skriveverksted, parkour, kokkekurs, spikking, basketball, band, handyman, redesign, ta opp fag, klatring, dans, brettspill, trening og helse, kor og teater impro.

Vi har valgt oss ut 5 valgfag som vi skal fortelle dere om:

Kokkekurs

Kokkekurs er det valgfaget for den som ønsker å bli bedre kjent med skolen sitt storkjøkken. Her lærer elevene å lage enkel og god mat som de senere kan få nytte av i studiehverdagen. Ut i fra elevene sine ønsker blir det fokusert både på tradisjonsmat og moderne mat slik som sushi og taco. Kokkekurs er en fantastisk mulighet til å få hjelp av profesjonelle kokker til å lage smakfulle måltid som elevene selvsagt får nyte sammen i godt selskap hver uke.

Basketball

Basketball valgfag er et valgfag som Fredrik (andreårselev) har ansvaret for på tirsdagskvelder. Han vil at valgfaget skal være tilrettelagt for alle elever som vil være med, uansett nivå. I hjemmebyen til Fredrik er denne sporten ekstremt inkluderende, og derfor vil han gi det samme tilbudet til elevene. Opplegget går mye på grunnteknikkene i basketball, men også mye lagspill og individuelle ferdigheter. Basketball valgfag er et veldig populært valgfag blant elevene.

Handyman

Handymann er valgfaget for de som vil lære det meste som har med verktøy og snekring å gjøre. Om du har brukt en hammer før eller ikke er ikke så viktig, her får du lære alt du trenger. Du vil lære mye praktisk, alt fra å spikre fuglekasse, skifte dekk og  snekre et hundebur, til å sette opp en innervegg eller kanskje skifte et vindu. Praktisk kunnskap i høysetet. Vi er heldige som har en så flink vaktmester på skolen som har fått ansvaret for dette valgfaget.

Teater impro

Teaterlek og impro handler om improvisasjon og trygghet. Her har de fokus på at det skal være gøy å drite seg litt ut. På valgfaget får du utfordre deg, være spontant og bli bedre til å takle det uventede. Her skal man også bli godt kjent med hverandre, kose seg og le mye. De skal lære å ikke planlegge, de skal utrykke seg på scenen og lytte til hverandre, men mest av alt skal det lekes.

Her kommer det en kortfilm av elevene som hadde en hjemmeoppgave i mars 2020.

STORVALGFAG BAND

Spiller du et instrument eller har du lyst til å synge? På band valgfag øver vi inn et repertoar som vi kan glede resten av skolen med til forskjellige anledninger. Band valgfag er et av de større valgfagene i år, det betyr at det går gjennom hele året og krever noen flere timer enn et annet valgfag. Elevene blir delt inn i grupper (band) som de skal spille i. Gruppene får være med og velge hvilke sanger de vil spille og blir fulgt opp av flinke musikere. Vi satser også på at valgfag band får spilt ute i Mosjøen i løpet av året, det finnes mange anledninger til det. Vi ser fram til konsertene deres!

På TOPPEN har vi muligheten for å gjøre mange ting sammen og på tvers av linjene. For å skape minner trengs det opplevelser og det prøver vi å prioritere hos oss. En del av det vi gjør sammen ligger fast på timeplanen, og andre ting gjør vi periodevis. Hovedmålet med valgfagene vil være å bedre elevenes kunnskaper og deres betydning for mennesket og samfunnet. Ut ifra valgfagene ønsker vi et aktivt miljø, og derfor har vi varierte valgfagtilbud slik at elevene kan samarbeide på tvers av linjene.

Tekst skrevet av Simen Wærstad og Reidun Naalsund