DSC_4126

For mange er et år på folkehøgskole deres drømmeår. De får fordype seg i et område de brenner for, de får nye venner fra hele landet og de reiser videre med masse ny kunnskap og nye ferdigheter i bagasjen. Enkelte er av den oppfatning at et år på folkehøgskole er et år fri, men det stemmer dårlig overens med virkeligheten. Et år på folkehøgskole innebærer uendelig med muligheter. Muligheter som du må gripe tak i mens de er der, og som gjør at du kan få brukt hele deg selv som menneske. Et år på folkehøgskole handler om utvikling, det handler om fellesskap og det handler om medmenneskelighet. Det er mange veier til målet, og ett av dem kaller vi prosjekt «For Andre»!

De siste mange årene har Idrett, Fitness og Kajakk & Klatring brukt noen uker om våren på å tilrettelegge for idrett- og friluftslivsaktiviteter for utvalgte grupper i befolkningen. Elevene blir delt i grupper og får selv velge hvilken samfunnsgruppe de vil fokusere på. I litt over en uke jobbes det så intenst med planlegging før den store gjennomføringen kommer. I år valgte vi å legge inn noe fysisk aktivitet hver dag i planleggingsperioden. Det var godt å få brukt kroppen og luftet hodet hver ettermiddag.

Én gruppe valgte seg ut flyktninger, asylsøkere og innvandrere som målgruppe. Den første dagen ble brukt til ulike idrettsaktiviteter i Kippermohallen og dag nummer to var det duket for aktiviteter ute i form av både rebusløp, fresbeegolf og ikke minst aking! Samtidig hadde en annen gruppe aktiviteter for asylbarna. Det var barn i alle aldere til stede i Mosjøhallen og både fellesleker på kunstgressbanen og klatring var populært.

I år var det også en gruppe som brukte dagene sine hos eldre på institusjon.  Dette ga et verdifullt innblikk i hva det vil si å bli gammel i Norge, og det skal ikke nødvendigvis så mye til før de eldre er dypt takknemlige for besøk. Både Bingo, sang- og ordleker og trilletur i vinterværet slo godt an.Det var vinterferie i Mosjøen, og flere av SFOene i byen ønsket å gi barna som ikke var bortreist en vinteraktivitetsdag. To av våre grupper trådde til og arrangerte skidag på Ollmoen og ved Kippermoen.

Å kunne gjøre noe for andre gir mye tilbake til oss selv. Spesielt fordi disse gruppene blir svært takknemlige for både selskap og aktivisering. For elevene betydde det at de var heltene fra Toppen for noen dager.