På folkehøgskole legges det stor vekt på å vise omtanke for andre og vi ønsker å være med å bidra til en varmere og rausere hverdag. Det gjør vi på mange måter og arenaer i løpet av året. Denne gangen har vi utfordret strikking valgfag til å delta i strikkedugnad for et varmere samfunn.

Våre 30 flotte strikkere fikk derfor besøk av Camilla Albertine Hagen fra Kirkens Bymisjon forrige uke. Hun informerte om kampanjen som kjøres nå i høst.

På nettsiden til Bymisjonen kan vi lese at det oransje skjerfet har i 10 år vært et symbol på ønsket om et varmere og mer inkluderende samfunn. Nytt i år er at Kirkens Bymisjon også oppfordrer folk til å strikke oransje sokker, votter og luer, for å gi ekstra varme i mørketiden som i år er spesielt tung for mange. I år er dette ekstra viktig. Stadig flere faller utenfor og mange opplever isolasjon og ensomhet på grunn av koronapandemien.

Camilla Albertine Hagen viser fram et av skjerfene som har kommet inn til Bymisjonen

Vi lurer på om det er mange i Vefsn som har gitt seg i kast med denne dugnaden?

I år er første året med luer, skjerf og votter, i tillegg til skjerf. Folk er nysgjerrige på konseptet og veldig positive. Vi har solgt en god del garn allerede, men vi håper å selge enda flere nøster. Vi har også fått tilsendt skjerf fra blant annet strikkefestivalen i Lurøy. Det er utrolig stas! innrømmer Camilla.

Hvordan distribueres disse plaggene til de som trenger de?

I fjor delte vi dem ut på møtestedet og i morgentimene. 1. november, som er årets varmeste dag i Kirkens Bymisjon, hang vi ut 85 skjerf rundt om i Mosjøen. Alle statuer og byster ble kledd opp! Sammen med to ungdommer fra operasjon dagsverk og varaordfører Rune Krutå, delte vi ut resten på torget. I år er det enda litt usikkert hvordan vi skal gjennomføre dagen, med tanke på smittevern. Vi følger rådene FHI kommer med, og er sikre på at vi finner en god løsning på det, sier Camilla. Hun informerer om at det i år blir 2. november, da 1. er på en søndag.

Vil ikke det å gå med oransje strikkeplagg synliggjøre hvem som har det vanskelig?

Oransje skjerf er for alle som ønsker å vise at de ønsker seg et varmere samfunn. I fjor for eksempel, gikk alt fra politikere og bankdirektører til hvermannsen i Mosjøen med skjerfene. Det er det vi ønsker! Å skape et inkluderende samfunn for alle.

Fristen for innlevering av strikkeplagg til Bymisjonen er 24. oktober. Årets varmeste dag, 2. november, er selve startskuddet for å begynne å kle seg selv og Norge i oransje.

Hvorfor velger våre strikkere å delta på denne dugnaden?

Når muligheten til å bidra her blir lagt framfor meg, kan jeg ikke stå for å la være. Det koster meg så lite, og jeg kan drive med en hobby samtidig som jeg bidrar til at noens liv kan føles litt varmere. I tillegg til at jeg støtter en organisasjon som kjemper for nettopp det. Det synes jeg er meningsfylt, sier Josefine Kiara Astrup.

Jeg synes det er viktig at vi på folkehøgskolen støtter  ønsket om et varmere og mer inkluderende samfunn. Derfor er det fint å ha muligheten til å lære seg å strikke skjerf, sokker, votter og luer sammen med andre elever på valgfagstimene, tilføyer Reidun Naalsund.

Følg strikkedugnaden vår på Instagram!

#etvarmeresamfunn #oransjeskjerf #kirkensbymisjon #vefsnfhs #fhsliv #vefsnfhsvalgfag.