Mikkel og Mats, bestevenner for livet!

På Work@Stage får vi muligheten til å prøve ut det meste. Mats og Mikkel har snart fullført et år på linja og i løpet av tiden har de blitt gode venner. De har ulik erfaring fra tidligere men begge har hatt stort utbytte av et år på Toppen. Vi har valgt å stille de noen spørsmål.

MIKKEL MORIPEN MØYSTAD (19)
Hvorfor valgte du Toppen?
– Jeg valgte Toppen fordi jeg ville gå på folkehøgskole og finne ut om teater var noe jeg orket og ville fortsette med derfor så tenkte jeg det var en god ide og prøve holde på med det hele tiden. Også valgte jeg akkurat denne skolen fordi jeg ville komme ut av bobla jeg levde i, det var langt avgårde og jeg ville prøve en ny kultur. Og da var det denne skolen som passet.

Hva har du gjort før Toppen?
– Før Toppen så gikk jeg dramalinjen på en videregående i Tønsberg og holdt masse på med teater på fritiden. Et vanlig ungdomsliv fra Vestfold egentlig. Bortsett fra at jeg spilte veldig mye teater til forskjell fra andre ungdommer. Jeg begynte på et amatørteater når jeg gikk i 9. klasse. Det var ganske tilfeldig fordi det var mamma som ville at jeg skulle begynne. Men så synes jeg det var gøy og fortsatte med det. De siste tre årene spilte jeg i gjennomsnitt 4 forestillinger i året, og på et tidspunkt så spilte jeg to forskjellige forestillinger på samme dag. Jeg har også drevet med improteater. Gjennom en kultursommerleir ble jeg introdusert for teatersport, og i fjor kom jeg på førsteplass i NM i teatersport for juniorer.

Hva skal du til neste år?
– Til neste år skal jeg ta en bachelor i filmskuespill ved NSKI høgskole.

Hva er det viktigste du har opplevd i løpet av året?
– Jeg vil kanskje si at det viktigste var live or let die-turen. Fordi det var veldig tidlig på året, og det var en fin måte og bli kjent med folk på. Man ble veldig godt kjent. Men det viktigste gjennom året var folka og miljøet. Man blir kjent med folk på et helt annet grunnlag enn hjemme. Folk du mest sannsynlig ikke ville blitt kjent med ellers.

Hvordan vil du beskrive året ditt med en setning?
– Jeg har møtt mange og fått innblikk i deres historier og det har lært meg å se mennesker på en ny måte.

MATS BJØRGE SYNNEVÅG (22)
Hvorfor valgte du Toppen?
– Jeg valgte å begynne på Toppen fordi at jeg var på vei til en plass i livet som jeg ville komme ut av. Rett og slett. Jeg ville finne meg et nytt miljø og møte bra mennesker: Også ville jeg prøve ut teater fordi jeg har alltid vært interessert i det. Jeg har drevet på med barneteater, også har jeg vært med på skoleforestillinger når det har vært sånt, også har jeg jobbet litt bak scenen på musikaler. Og med Førde skolemusikkkorps, da satt jeg alltid bak scenen og tenkte ”faen, jeg skulle vært på scenen”. Jeg var litt misunnelig på skuespillerne. Jeg valgte teater selv om jeg ikke hadde så mye erfaring med det fra før fordi jeg følte at teater var noe for meg så jeg ville prøve det.

Hva har du gjort før Toppen?
– Før Toppen så har jeg tatt et fagbrev i varme og kjølepumpe-teknikk, også har jeg vært i arbeid siden det. Jeg har jobbet et år som vedlikeholds ansvarlig for to utleie hus med 19 boenheter. Også har jeg jobbet et halvt år i barnehage.

Hva skal du til neste år?
– Jeg skal kanskje tilbake til Haugesund og begynne og jobbe igjen. Eller kanskje bli igjen her et år som andreårselev hvis jeg får mulighet til det. Jeg har helst lyst til å bli igjen her et år til, tror jeg.

Hva er det viktigste du har opplevd i løpet av året?
– Det viktigste jeg har opplevd dette året er at jeg har fått mange nye, gode venner. Og jeg har hatt det veldig bra. Jeg har lært meg å leve livet på en bedre måte.

Hvordan vil du beskrive året ditt med en setning?
– Jeg har blitt et bedre menneske.