Nettserie og Film klassen har siden etter høstferien jobbet hardt med årets juleprosjekt. I år omhandler prosjektet en underlig, men kreativ kombinasjon av zombier og familierelasjoner. Endelig er desember her, og prosjektet nærmer seg ferdig. Videoene kan du se på Toppen sin youtube kanal, med ny episode hver søndag fram til jul!

Fjorårets kull ved linja Nettserie og Film begynte tradisjonen om juleprosjektet, der de valgte å ha en julekalender med en episode hver dag frem til jul. Årets kull bestemte seg for å satse på en episode hver søndag i advent, i håp om å få mer tid på hver episode og kanskje ha større mulighet til å planlegge og finpusse. Linjelærer Aleksander mener dette er et rimelig ambisiøst konsept, men det ser ut som elevene akkurat kommer i mål med det. Serien tar for seg en menneskelig tenåring som i uvitenhet om at hun er adoptert, vokser opp i en familie av zombier. “Jeg er veldig glad for at elevene mine endelig lager noe med zombier, men med en original twist.” deler linjelærer Aleks.

Siden hver episode kun varer i et par minutter er det lett å glemme antallet timer som inngår i prepping, sminking, filming, med mer. Andreårselev Thea forteller at om noe ikke går som planlagt må alt endres på, og det er derfor veldig viktig å sørge for  at alt er klart og alle vet hva som skal gjøres. På en vanlig skoledag med få til ingen fellestimer, kan vi realistisk planlegge å filme i overkant av en scene. Dette betyr ofte lyssetting, sminke og skuespiller-prep før lunsj, og selve filmingen etter lunsj. “Det er mye mer å tenke på enn man skulle tro” forklarer Thea.

Episode 3 inneholder en scene som foregår på Rema 1000, noe som krevde ekstra forberedelser. Etter å ha ringt Rema 1000 Halsøy og spurt om tillatelse fikk vi et par timer tidlig på morgen til å filme på, for å ikke forstyrre kundene. Det å klare å fokusere og jobbe under tidspress mens man befinner seg på et offentlig sted kan være veldig krevende, noe som førte til mye latter blant elevene og morsomme reaksjoner fra kundene. “En gammel mann gikk forbi meg, såg på sminken min og fniste, før han bare mumlet “galskap” Forteller Mikael som spilte zombie i butikk-scenen.

nettserie og film, camera, film, skuespillere
Gjengen rett før opptak

Siden skuespillerklassen var relativt opptatt med egne prosjekter, og de fleste elevene på skolen har egne ting i linjetimene, fant klassen ut at det var enklest å spille i serien selv. Dette førte til at nesten alle elevene spilte alt fra store til små roller i serien, til tross for at noen ikke var så gira på alle aspektene av det. “Det var et helvete å bli sminket!” mener Elias som spilte mor i zombie familien, “men ellers var det gøy da”. At stort sett alle rollene ble spilt av noen i nettserieklassen, gjorde også at kommunikasjonen mellom crew og skuespillere ble veldig bra, og ting ble gjort effektivt.

Nettserieklassen har jobbet hardt og veldig spent på å bli ferdig med prosjektet. “Det skal bli godt å endelig ta jul!” forteller Mikael, som er en av mange slitne, men fornøyde nettserieelever.