Oppstart av Esport-klassen

Det har gått 3 uker på Toppen og første måned er snart omme. Esport er nå oppkoblet og i rute med sin første linjetime uke. Dvs. En hel uke med bare spilling, øving og noen praktiske øvelser for å utdype ferdigheter i konsentrasjon og kommunikasjon.

De første ukene på skolen har vært lange og fulle av masse bli-kjent aktiviteter, fra morgen til kveld. Alle linjene på skolen har fått to uker sammen på å bli virkelig godt kjent, og med masse spennende aktiviteter er det lite som skal til for å skape samhold. Vi har hatt rompefotball-turnering hvor hele skolen er utkledd i alle slags kostymer, en tre dagers tur ute i naturen, rebusløp og mye mer. Alt man kan si er at de første ukene har vært helt fantastisk!

Med litt komplikasjoner med oppussing av klasserom fikk esport endelig lov til å montere datamaskinene opp. Etter over to uker med spenning kan man trygt si det ble godt å få lov til å sette seg ned i godstolen og øve igjen! Så med nyoppusset klasserom og et miljø for lagarbeid og progresjon er klassen godt i gang etter uke tre.

Timer, aktiviteter og lagspill

Uke tre er over og vår første linjeuke er nå over. Igjennom denne uken har lagene i klassen fått blitt godt kjent med hverandre både innenfor og utenfor spill. De er godt fornøyde og har allerede fått kjent litt på hvordan det er å spille som et lag. Det bærer mange psykiske utfordringer, det å formidle og behandle kritikk. Men med positiv innstilling er alle overbeviste på at dette blir et bra år! Selv om det blir mye spilling i linjeukene så har vi holdt på med en del artige praktiske leker. Bl.a “gul ball”, som er en lek hvor vi bruker kommunikasjon og konsentrasjon for å kaste en fntasiball med en viss farge mellom personene i laget.  Det blir lagt til en og en ball etter hvert med forskjellige baller, hvor til slutt alle kaster forskjellige baller til hverandre. De fleste rea

gerte på dette med mye humor, men alle ble etter hvert godt inspirert over hvor effektiv denne leken var.

I laget league of legends har vi til sammen 6 spillere. 5 som spiller og en til innbytte. Det er viktig å vektlegge at en spiller burde lære seg færre spillkarakterer, men heller ha en i innbytte dersom de må endre strategi mot motstanderne.

Da har vi Sevrin, Henry, Sigurd, Torgrim, Embla-wiktoria og Jon. Noen er gode analytisk, andre er mer vokale og noen er flinke til å konkludere riktig fremgangsmåte mot problematiske situasjoner. Så langt ser det lyst ut, og dette er alle gode ferdigheter laget kan utnytte av hverandre før, i og etter et spill.

Overwatch-laget er til sammen 6 spillere, og de er allerede kommet en lang vei! Det kommer mye latter fra denne gruppen men alle er seriøse og utnytter skoletimene godt. Alle er veldig varierte og kommer med mange gode ferdigheter innenfor lagspill. Det eneste som tar tid er å bygge et samhold om hvordan man lærer å bruke hverandre.

På Overwatch har vi Lars, Ronny, Jonathan, Martin, Leander og Victor. På lik linje med League of Legends laget er de også veldig forskjellige, men alle har et felles mål. Og noen av det de kanskje er mest spente på er det å delta på turneringer og LAN. Med litt mer øving, så kan det bli et godt materiale for et bra og veldefinert lag.

Fortnite spillerne er litt uheldige i forhold til det at Fortnite er et ganske nytt spill, men det stopper dem ikke for å satse hardt. På dette laget er det to spillere som spiller i duo. De er kanskje færre i teamet en de andre lagene, men det har ikke så mye å si, siden de begge er veldig dyktige. Spillet baserer seg på 100 spillere som går 2 og 2 sammen og spiller mot hverandre. De trenger ikke like mye analysering, men heller litt spontan handling og reaksjonstid.

Dette laget består av Markus og Tarjei. To kamerater fra lofoten.