Tekst:  Andrea Lilledrange

Noen dager etter skoleslutt møttes 16 elever og 2 lærere på Gardermoen en veldig tidlig morgen. Vi var klare for en tre ukers lang reise gjennom Canadas ville natur. Med oss på turen var også den canadiske praksisstudenten Kara. Etter en litt trøblete start med lang ventetid på leiebilene og en forsvunnet sekk, ble vi til slutt klare til å sette kursen mot Vancouver Island hvor vi skulle padle i havkajakk.

Vi begynte å padle rundt Meares Island på selveste 17.mai med HIPP HIPP HURRA og norske flagg festet til kajakkene. Canada har et rikt dyreliv og det tok ikke lang tid før vi så både sjøløve, hval, sel og flere ørner som sirklet rundt oss. Noen dager padlet vi lengre strekninger, mens andre dager tok vi det mer med ro og slappet av i sola, leste og bada. Etter fire dager i kajakken fant vi fram surfebrettet og prøvde oss i bølgene. Det var kjempegøy og veldig slitsomt.

Etter dette hadde vi en fridag i Nanaimo der mange av elevene hoppet i strikk. Reisen gikk så videre til The Sunshine Coast trail. Det var en varm gåtur til Rainy Day Lake hvor vi hadde camp. Neste dag kunne vi enten slappe av eller gå topptur til Mount Trubridge. Selv om skyene skjulte den vakre utsikten, var det en flott tur og det var ekstra deilig med et bad etterpå. På kvelden lekte vi Lapper og koste oss rundt bålet.

Deretter var det klart for klatring i Skaha Bluffs, et fantastisk område for utendørs klatring. Her brukte vi to dager i den glovarme veggen. Noen klatret masse, både på led og topptau, mens andre brukte dagene til å steike i sola. Deilig var det uansett med et bad i innsjøen etter lange dager ute.

Vi kjørte videre til siste post på programmet; kanotur i vakre omgivelser på Colombia River. Selv om regnet pøste ned på starten av dagen, var værgudene med oss også denne gangen, og gav oss strålende sol resten av turen.

Det var noen litt slitne, men veldig fornøyde elever som landet i Norge igjen. Vi har fått minner og opplevelser for livet. Takk for en fantastisk tur!