Det har aldri vært mer populært å gå på folkehøgskole! Nå slår søkningen til neste skoleår alle tidligere rekorder.

Folkehøgskolene feirer nok en gang ny rekord for søkere til folkehøgskoler. Så langt har skolene mottatt nesten 30 prosent flere søknader enn på samme tid i fjor, og som mange andre skoler har Vefsn Folkehøgskolen Toppen meget gode søkertall for neste skoleår. «Grunnen til at folkehøgskole scorer så høyt er at stadig flere av våre elever forteller at de er slitne etter karakterpress på videregående selv når de er sikre på videre utdanningsvalg, trenger de rom for å senke skuldrene og bli tryggere på seg selv. Dette finner de på folkehøgskolen», sier Marit Asheim på Folkehøgskole.no.

Årets stipendiater gleder seg over rekord-søkertall!

Målinger gjort av analysebyået EPSI har de siste åtte årene vist at folkehøgskolene har Norges mest fornøyde elever. Godt faglig innhold, relevante studieturer og engasjerte ansatte er det som gir høyest skår. Samtidig sier elevene at de har blitt mer motivert for videre læring. Over 90 prosent av elevene anbefaler folkehøgskole videre til andre!

DETTE TENKTE ÅRETS ELEVER DA DE SØKTE:

Mange lurer kanskje på hvem denne folkehøgskole-eleven er? Kan jeg søke folkehøgskole, eller passer det ikke helt for meg? Svaret er enkelt! Folkehøgskole-eleven er akkurat DEG. Alle er velkommen på folkehøgskole, uansett hvor du kommer fra, hvilke interesser du har, og hvilke utdanningsbakgrunn du har fra før. Noen kommer rett fra videregående, noen trenger et pauseår fra studier, mens andre bare trenger en forandring i livet. Vi har spurt noen av årets elever om hvorfor de valgte å begynne her.

KARL (Film & YouTube):

«Jeg begynte på Film & YouTube på grunn av den praktiske tilnærmingen til det å lære om film. Takket være tidligere erfaring med å jobbe med film har jeg fått lede prosjekter, i tillegg til å lære bort en del av det jeg kan til medelevene mine, noe som har vært veldig lærerikt for meg!»

REIDUN (Fjellsport & Kajakk):

«Etter å ha gått både landbruksskolen og påbygg var jeg fast bestemt på å gå folkehøgskole etter 4 lange år på vgs. Jeg ville koble ut litt etter skolegangen, og ville fylle et år med forskjellige opplevelser, mestringsfølelse, og nye venner fra hele landet. Tvillingsøsteren min gikk her på Vefsn Folkehøgskole Toppen året før meg, og hun hadde det så fantastisk at jeg ble fristet til å søke på samme skole som henne. Jeg valgte dermed å søke på Fjellsport linjen for å utfordre meg selv.»

SIGRID (Friluftsliv Lett):

«Jeg starta på folkehøgskole for å føle mestring, noe jeg gjorde allerede første dagen! Jeg ønsket også å lære mer om friluftsliv, finne tilbake til meg selv og mine hobbyer, oppleve en ny by og få et avbrekk fra studier. Jeg har de siste 2 årene bodd og studert i Trondheim, men kjente at jeg trengte en pause. Valget falt dermed på Mosjøen og Toppen fhs, hvor jeg håpte på å møte likesinnede som kanskje blir venner for livet. »

MALENE (Fotball):

«Jeg valgte å begynne på folkehøgskole fordi jeg ville ha et pauseår etter å ha vært lærling i 2 år. Jeg tenkte at folkehøgskole var en fin mulighet før man starter på jobblivet for godt. Jeg har hørt mye positivt om det å gå på fhs, og ville teste det ut selv. Fotball er en av mine interesser og Fotball-linja på Toppen så veldig bra ut og virket som om den passet mitt nivå.»

THEO (Teater):

«Jeg valgte å gå folkehøyskole for å kunne ha et friår der jeg jobber med interessene mine og utvikler meg selv som person. Jeg valgte linja Teater for å utvikle meg selv som skuespiller, og for å se om dette er noe jeg virkelig brenner for.»

ALEKSANDRA (Idrett Alt):

«I heard about this great school from my friend from Serbia. She was here last year and she recommended me to come here. Vefsn Folkehøgskole is a friendship-school with my hometown high school, and one student a year receive a scholarship to come to Mosjøen. This friendship between Norway and Serbia is really useful for students from Serbia, because it enables students to meet new cultures and people, and it helps us to find out what we want to do in the future. I applied for the scholarship because I wanted to meet new people and to learn something about your culture. Also, I am really interested in new languages, and wanted to learn Norwegian. My experience so far is better than I expected. Everything is perfect and I really enjoy being here!»

WILLIAM (W@m Band):

«Jeg søkte folkehøgskole fordi jeg ville inn i et miljø med kreative mennesker, og utvikle meg som musiker. Jeg trengte en ny start, og ønsket å flytte bort fra hjembyen min for å bli litt mer selvstendig. Jeg ville utvikle meg, og møte nye mennesker. Å ta en pause fra videregående var også en av grunnen til at jeg valgte å komme hit til Toppen.»

SELMA (2.års-stipendiat):

«Jeg skulle utføre førstegangstjeneste, for så å utdanne meg videre i Forsvaret. Jeg hadde egentlig aldri tenkt på folkehøgskole som et alternativ for fremtiden. Mine store planer endret seg, og jeg ble dimmitert etter bare to uker. Jeg ønsket ikke å bli hjemme et år til, så jeg sjekket ut andre alternativer. Ettersom det var for seint å søke studier, endte jeg opp med å søke folkehøgskole. Jeg var veldig usikker på valget, men det viste seg å bli et så fantastisk år at jeg faktisk også valgte å søke som stipendiat.»

SELINA (Sceneproduksjon):

«Jeg ville prøve noe nytt, og søkte dermed folkehøgskole. Jeg hadde egentlig en plan om å gå på lærerhøgskolen, men følte meg ikke helt klar. Jeg var egentlig ikke gira på et år på folkehøgskole, men ville heller ikke bli hjemme. Etter råd fra den videregående skolen min valgte jeg likevel å søke meg hit. Jeg konkluderte med at å flytte til en nye plass, møte nye mennesker, og bli betre kjent med meg selv, kanskje var akkurat det jeg trengte for bli klar for å studere.»

Konklusjonen er : Folkehøgskole er for ALLE! Ta ditt friår på folkehøgskole!