Tre av våre elever; Marie Rognli Rodahl, Kathrine Sollien og Richard Hunstad Stahl har startet podcast! Den heter Podden på Odden, og kommer ut søndag på soundcloud. Jeg intervjuet Kathrine og Marie om skolen og podcasten.

Hvordan endte dere opp med å velge Vefsn folkehøgskole Toppen?

Kathrine:

Jeg leste om alt av teaterlinjer i Norge og ombestemte meg ofte. Men jeg tenkte jeg ville lenger nord i landet. Så det ble Teaterlinja her. Her så det ut som det var mye variasjon og muligheter for egne ønsker. I tillegg var det mange valgfag som gjorde hverdagen variert.

Marie:

Jeg var så nære å begynne på Musikkproduksjon her, men så tenkte jeg at jeg også måtte sjekke ut resten av tilbudet og da fant jeg linja Kreativ Mix som var akkurat det jeg trengte dette året. Her får jeg masse variasjon og får prøve ting jeg ikke har prøvd før. Også ville jeg til Helgeland for jeg har familie herfra og ville på en måte tilbake til mine røtter, for å være litt metaforisk. Så da vart det Toppen!

Var det noe som overrasket dere med å gå på folkehøgskole?

Marie: Overgangen fra den sosiale distansen i koronatiden for så å plutselig være oppi mange hele tiden. Ble en liten sosial kræsj i starten for å være ærlig, men nå føles det som det mest naturlige.

Kathrine: Enig!

Hva inspirerte dere til å lage podcast?

Kathrine: Vi bare pratet om det i lunsjen. Du nevnte det og jeg bare heiv meg på. Ble ikke invitert med, hahah!

Marie: Nei, jeg snakket om det på andre siden av bordet og du bare JAAAA! Noe av det fineste jeg vet, det er når folk er inspirert og du kan se det i øya på dem at det bare lyser av dem. Sånn var det!

Kathrine: Jeg har tenkt lenge at jeg kunne tenkt meg å ha podcast, for er så glad i å prate. Det er noe av det beste med folkehøgskole, for du har mulighet til å bare gjøre hva du vil med andre som er engasjerte!

Marie: Ja, du har både tid, folk og utstyret til å utfolde deg på slike prosjekter. Mange ressurser! Som for eksempel Elling, som slang seg på og ville hjelpe oss av rent engasjement. Hele greia var egentlig bare en idé som kom opp, også ble den veldig fort fanget opp av deg og Richard.

Hva handler podcasten om?

Kathrine: Den handler litt om livet på Toppen, også prøver vi å ha litt fokus på lokale og internasjonale nyheter. Også snakker vi litt shit da, diskuterer ting og intervjuer mennesker her.

Marie: Også bruker vi å ha et dilemma eller en påstand som vi diskuterer, og det får i gang samtalen ganske godt.

Hva er målet deres med podcasten?

Marie: Å ha det gøy. Rett og slett koselig syssel på fritiden.

Kathrine: Det er en fin erfaring å ha også, vi lærer mer for hver episode vi lager. Om det å lage podcast og å få bedre flyt i praten for eksempel.

Marie: Også blir vi veldig godt kjent vi tre da. Vi har blitt et trekløver.

Kathrine: Ja det har vi.

Marie: Og dette gir meg mer lyst til å gå veien på journalistikk som jeg har vurdert å gå videre med. Så det er inspirerende og har fått meg litt på nye spor.

Hvordan er det for dere å gjøre dette prosjektet?

Kathrine: Veldig gøy, et av ukas mange mange høydepunkter. Vi ler veldig mye!

Marie: Høyfrekvens jentelatter, og så bass.

Kathrine: Vi har blitt så mye bedre kjent og. Også er det gøy å få så mye respons.

Marie: Veldig positiv respons! Brit (lærer på teaterlinja) kom og skrøt.

Kathrine: Ja, hun sa hun hadde blitt rørt.

Har dere noen tips til folk som vurderer folkehøgskole til høsten?

Kathrine: Begynn på folkehøgskole!

Marie: Følg hjertet, ta en linje som høres gøy ut og hopp ut i det. Du kommer ikke til å angre.

Kathrine: Man er jo mye ute av komfortsonen dette året, men man lærer veldig mye av det. Man vokser som person og lærer veldig mye om andre mennesker.

Marie: Det er fint å øve seg på å være impulsiv og takke ja til de tilbudene du får.

På Vefsn Folkehøgskole Toppen kan du lett si, ja takk begge deler! For her er det mye som skjer.
Takk for praten! Lykke til med Podden på Odden. Vi gleder oss til neste episode 🙂