Juleferien nærmer seg, og elevene skal til hver sin julefeiring. For noen betyr det pinnekjøtt, for andre er det ribbe eller kanskje lutefisk. Mange skal nok spise julegrøt og prøve lykken for å finne mandelen, og de aller fleste venter spent på å åpne gaver på kvelden den 24. Vi er derimot ikke alle som drar til en julefeiring etter norske tradisjoner, for Toppen er en mangfoldig skole! Selv om vi ikke har like mange utenlandske elever i år som vi pleier, kan vi også denne juletida høre om litt andre tradisjoner enn de vi er kjent med. Vi har blant annet elever med ungarske, engelske, danske og sveitsiske røtter.

Min jul

Jeg kan selv fortelle om litt andre juletradisjoner enn nordmenn flest. Med en ungarsk mor og en engelsk far, har jeg nemlig en julefeiring av den litt sjeldnere typen. Min jul starter på St.Nikolas’ dag, den 6. Desember. Da kommer den ungarske julenissen, eller Mikulás, og legger ting i skoene våre! Dette kan være sjokolade, godteri eller små gaver. Har man vært slem kan man få en liten bukett med småkvister kalt virgács.

Siden julenissen har gjort sin jobb allerede 6. Desember, er det etter ungarsk tradisjon Jesusbarnet selv som legger gavene under treet etter middagen den 24. Bortsett fra det og maten som serveres, er julefeiringen hjemme ganske lik den norske den 24. Desember, men min jul slutter ikke der.

Natt til 25. Desember tar den engelske jula over hjemme hos meg, for som nevnt, er faren min engelsk. Derfor deler vi gaveutdelingen i to, og på morgenen den 25. ligger det en ny runde med pakker under treet! Etter gaver og frokost pleier vi å gå tur sammen i skogen, og på kvelden spiser vi engelsk julemiddag med kalkun til hovedrett og Christmas Pudding til dessert.

Jeg må også nevne szaloncukor. Dette er små sjokolader innpakket i fargerikt papir, som henges opp som pynt på juletreet. Etter tradisjonen skal disse først spises når treet tas ned igjen i januar, men lillesøsteren min og jeg var nok ikke alene om å finne ut i tidlig alder at man kan spise sjokoladen, og la det tomme papiret henge igjen på treet. Vi ble faktisk eksperter på å forme papiret så det så ut som sjokoladen fortsatt var der!

Camillas jul

Det med sjokolade viser seg å være en fellesnevner i flere land. På Fjellsport og Kajakk har vi nemlig en dansk elev, Camilla, som kan fortelle om en stor skål med sjokoladekonfekter og annet julegodt som står ute hele 24. Desember. I tillegg er det tradisjon å lage havregrynskuler, daddelkuler og annet godt sammen med moren hennes i juletida.

Og hva med selve middagen? Hjemme hos Camilla spiser de flæskesteg, altså stekt svinestek, og and med rødkål og både hvite og karamelliserte poteter. Til dessert har de noe som ikke er uvanlig i Norge heller, nemlig risalamande, eller det vi kaller riskrem med kirsebærsaus.

Eivinds jul

Eivind går Stipendiatlinja og Streaming og Liveproduksjon. Han har en sveitsisk mor, og vi oppdaget at Sveits og Ungarn har mye til felles når det gjelder juletradisjoner. Eivind feirer også St. Nikolas’ dag, og det ved at den sveitsiske julenissen Samichlaus kommer og legger mandariner i skoene! Men hans jul starter for alvor den 23. Desember, når de pynter juletreet med roser og ulike symboler. Dette er en slags førpynting, og den 24. Desember pynter de juletreet ferdig med resten av julepynten. Da henger de også flettede papirhjerter med små sjokolademus oppi på treet!

Til middag på julaften spiser Eivind sin familie fondue, som er en smeltet ostesaus der de dypper brødbiter og ananas. I tillegg har de enda en fondue, kalt fondue chinois. Da dypper de tynne kjøttskiver oppi en gryte med olje og krydder.

Vi må selvfølgelig ikke glemme Eivind sin favoritt juletradisjon, nemlig det å gå rundt juletreet. Da synger han og familien norske julesanger, og på kvelden synger de både tyske og norske julesalmer sammen. Her har de altså en fin blanding av flere kulturer!