Skolestarten på Vefsn folkehøgskole har vært litt annerledes i år på grunn av Covid-19. Endelig er vi i gang med det beste året i livet!  Folkehøgskolen er fylt opp med mye kjærlighet, lærdom, utvikling, latter, trygghet, mestringsfølelse, glede og ikke minst fantastiske mennesker. De første tre ukene har vi vært i rød beredskap. Det innebærer stort fokus på smittevernregler og tilpasninger knyttet til Covid-19.

I startfasen hadde vi elevmottak i grupper på to og to klasser for å unngå at så mange skulle komme samtidig. Mottaket gikk over flere dager enn normalt, det gjorde at vi fikk bedre oversikt og at elevene kunne være trygge ved oppstart. Alle elever ble testen for Covid-19, vi gjorde slik at klassene holdt seg mest mulig sammen, og ikke blandet seg med flere klasser før vi visste at alle elevene var symtomfrie. Dette til det beste for elevene.

På skolen har vi følgende linjer Friluftsliv lett, Idrett Alt, Fjellsport og Kajakk NZ, Sceneproduksjon, E-sport, Laptopmusiker, Teater, Fotball og en helt ny linje som heter Kreativ MIX.

Stipendiatene arrangerte ulike aktiviteter med tiltak på Covid-19

I løpet av den første uken arrangerte vi stipendiatene ulike aktiviteter for linjene slik at de skulle bli bedre kjent med hverandre. Blant annet hadde vi rebusløp, quiz, gåtur til tårnet, bålkos med allsang på Utsikten, mafia, og andre konkurranser. Under aktivitetene var det godt samhold, mye latter og topp stemning.

Om dere vil følge livet til stipendiatene kan dere gå inn på https://www.instagram.com/stipphuset.vefsnfhs/

Vefsn folkehøgskole går inn i gul beredskap

Den 9.september gikk vi endelig over i gul beredskap. Det innebærer fortsatt stort fokus på smittevernregler, men vi har startet opp med fellesfag noe som gjør at elevene kan møtes på tvers av linjer både i undervisning og på fritiden, det er det som er folkehøgskolelivet. Nå som vi er i gul beredskap må elevene selv ta mer ansvar for smittevernregler og unngå å sette seg selv i situasjoner som innebærer stor smitterisiko. Selv om det har vært stort fokus på Covid- 19, og smitteverntiltak har skolen og elevene taklet denne situasjonen veldig godt.

Live or let die

Som en tradisjon på Toppen ble også i år «live or let die» gjennomført med ulike tiltak på grunn av Covid-19. Det er en overlevelsestur der hver gruppe blir plassert ute i skogen med kart og kompass og et felles mål. Gruppene måtte samarbeide for å komme seg gjennom de ulike utfordringene de møtte på veien. Tilbake på Toppen ventet det god mat fra vårt fantastiske kjøkken.

Obligatorisk helgeaktivitet

Den 12.september ble det arrangert elevkveld. Alle klassene bidro med de nødvendige forberedelsene til kvelden. Dette var alt fra rigging av scene, matlaging, vasking, spriting av overflater, og rydding. Elevkvelden innebar at hver linje skulle presentere seg selv på scenen gjennom kreative innslag. Elevene fremførte for eksempel catwalk, sang, dans, og andre innslag som representerte hver linje og som brakte frem mye humor og latter. Dette ble en fantastisk lørdag med mye godt samarbeid.

Covid-19

Tross Covid-19 har vi fått masse tid til å være sammen, blitt kjent med hverandre og fått tilfredsstilt sosiale behov som kanskje har vært spesielt etterlengtet i tiden som vi lever i. Vi har allerede hatt mange gode og spennende opplevelser selv om vi har gjort noen koronatilpasninger i oppstarten.

Vefsn folkehøgskole ønsker alle elever lykke til med skoleåret 2020/2021!