Aaron Sebastian Blåsmo Frantzen er 21 år og fra Bjerkvik i Narvik Kommune. Han gikk Medier og kommunikasjon på Narvik VGS avd. Solhaugen  i 3 år før han kom til Vefsn Folkehøgskole TOPPEN. Han har vært opptatt av lyd, lys og musikk så lenge han kan huske, og etterhvert kom også interessen for film. Aaron fikk seg jobb med en gang skoleåret var over i mai.
Du ble mer eller mindre headhuntet til denne jobben?
Ja, jeg har vært så heldig å få jobb i Mosjøen Kulturhus, som Lystekniker! Det er ikke så mange som har utdannet seg innen lys og scene, så hvis man er god får man mange spennende oppdrag.
Akkurat nå jobber jeg med Balance, en dansegruppe i Mosjøen. De har setter opp danseforestillingen Aladdin i kulturhuset. Her jobber jeg tett sammen med Rikke Anett Lund og Marit Thomassen som er ledere og instruktører. Vi jobber mye med lys-design til hvert nummer på forestillingen. Her er det viktig å få med seg alle detaljer om bevegelse og posisjoner på scenen.
Marit er strålende fornøyd med Aaron. Han er flott å jobbe sammen med, og for første gang har vi fått masse skryt for lyset på ei forestilling!
Du har vært elev på Toppen i 2 år, på 2 ulike linjer og som andreårselev. Hva sitter du igjen med?
Jeg har hatt 2 uforglemmelige år, og ikke minst fått en hel masse kunnskap som jeg ikke ville hatt hvis det ikke hadde vært for Toppen. Å være andreårselev er noe helt annet en første året. Det er et helt nytt og annerledes kull, og vi som er andreårselever lærer utrolig mye mer om det å ta ansvar og å være gode forbilder for andre. Så kort sagt har disse to årene på Toppen vært en «peak» i læringskurven min.
Tror du årene på Toppen vært viktig for at du har fått deg jobb?
Undervisningen på Toppen er basert på  99% praktisk læring. Og vi får prøve masse forskjellig. Dette fører til at du får utvikle seg raskt, og at man får drive med det en virkelig interesserer seg for. Jeg har fått god støtte fra lærerne, som jeg er evig takknemlig for. Årene på Toppen har vært så lærerike at jeg selv har turt å gå videre på egenhånd, utforske og lære mer innen lyd, lys, teater, musikk og film.
Så folkehøgskole er ikke bortkastet?
NEI! Absolutt ikke. Folkehøgskole anbefales på det sterkeste, det er overhode ikke det samme som videregående som jeg selv trodde først. Ingen karakterer man trenger å bekymre seg for. Så en dag på Toppen i alle fall, er verken bortkastet eller kjedelig.
Hva skal du gjøre i sommer?
I sommer skal jeg jobbe litt som frivillig på festivaler rundt om i Norge, gleder meg spesielt til Notodden Blues Festival. Ellers skal jeg besøke venner fra Toppen fra både første og andreåret.
Takk for praten, og ha en riktig god festivalsommer, Aaron!