Fjellsport & Kajakk har vært gjennom årets første linjeuke. Den har bestått av fem vanvittig intense dager! Der vi har vært mer eller mindre i vann (eller for noen, under) konstant gjennom hele uka.

Øystein Resser instruerer Fjellsport og Kajakk klassen med padleteknikker, surfing, flattvannstriksing med mer

Øystein Resser, tidligere landslagsutøver, viser klassen her viktige padleteknikker

Sammen med oss har vi hatt Øystein Resser, tidligere landslagsutøver i Freestyle Kayaking/Playboating (konkurranse der målet er å ta best mulig triks med elvekajakk på surfebølge eller på flatt vann). Vi har øvd og øvd på alt fra padleteknikk, egenredning, kameratredning, kasteline og svømming i stryk. Noen har svømt lite, noen har svømt mye, og det er akkurat slik det skal være. Eneste måten å bli komfortabel i vann, er nettopp det å bare hoppe uti. Det var også noe av det viktigste Øystein lærte oss: – Teknikk og styrke er viktig, men aller viktigst er det å leke og ha det gøy.

Eira hadde allerede våttkort på hav, men var ny i elv

Klassen har vært utrolig flinke! Til tross for at noen bare så vidt hadde sett en kajakk før, var alle på vei både opp, ned og på kryss og tvers av strykene. Det tok ikke lang tid før de mer erfarne fikk selskap i surfen.  Hæ?!, surf tenker du. Ja, det er nemlig ikke bare sånn at man bare padler elver fra start til slutt. Underveis finner man spesielle «hindringer», eller lekeplasser som det er for oss da. Steinene og elvebunnen lager forskjellige strømninger avhengig om vannet går rundt, så vidt renner over, eller fosser over steinene. Flere steiner som stikker godt over vannet skaper den perfekte løpa for å øve på å gå fra stillestående vann, ut i stryket, og motsatt. Da er det viktig å kantre båten i riktig retning, hvis man ikke vil gå rundt selv der det tilsynelatende er helt rolig. Dersom vannet renner over steinene skaper de bølgeformasjoner lignende surfebølger.

Dag en og to bestod av padling i havkajakk, der målet var å ta Våttkortet for havpadling. Første dagen dro vi til den nyutbygde Bystranda her i Mosjøen. Et inngjerdet området med hvit sandbunn, spesielt godt egnet for nybegynnere i kajakk. Det ble litt lek og moro, men mye fokus på kameratredning, en essensiell teknikk for å tømme kajakken for vann, og få kameraten oppi kajakken igjen ved velt. Noe noen av elevene også lærte denne dagen, var å sjekke at glidelåsen på tørrdrakta var skikkelig igjen. Noen var nemlig ikke spesielt tørre etter økta. Dag to lå fokuset mer på turplanlegging og padleteknikk. Selv om turen ikke var spesielt lang i luftlinje, greide vi fint å ha utnytte timene til det fulle. En av øvelsene som både bygger trygghet i vann og ikke minst tryggheten i klassen, var å tippe rundt og ligge der å vente helt i ro til noen andre kommer og tipper deg rundt igjen.

De tre siste dagene tok vi med oss de kortere elvekajakkene og hoppet ut i stryka. Vi besøkte tre lokale elver og surfeplasser, Fusta, nedre del av Vefsna (Kvalfors) og Grane-surfen. De to første dagene gikk til teknikktrening spesielt på padling ned og på tvers av stryk (traversering), svømming i stryk, og redning av kamerater ved bruk av kasteline. Øystein og linjelærer Håvard ble mektig imponert over progresjonen til klassen. Fra å ha mer en nok med det svakeste strømskille, til å traversere større stryk og surfe. På det meste var vi plutselig fire kajakker inne i samme surfebølge, side om side. Det blir nok fort Våttkort på hele gjengen her!

Én ting er sikkert. Med denne klassen blir det hverken problem å padle i høstregnet, eller i de voldsomme vannmassene ved snøsmeltinga på våren!

Se videoen under for et større innblikk i denne spennende linjeuka. For mer regelmessig innblikk i hverdagen til Fjellsport og Kajakk, følg oss på Instagram ved å klikke her