Det er ikke så mange jenter i crewet på Lyd Lys Scene, men de som er der blir satt stor pris på. I år har Eivor vært elev på linja.

Fortell oss litt om deg selv.

Jeg er 19 år, født og oppvokst i Trondheim. På fritida har jeg holdt mye på med turn og teater, det siste førte til at jeg valgte å gå dramalinja på vgs. Der lærte jeg sykt mye om det å stå på scenen, men ble raskt fasinert av alt det som foregikk bak kulissene. Både scenografi og lyd var spennende, men det var alle mulighetene ved lys som virkelig inspirerte meg til å ville bli en av personene bak scenen.

Hvorfor og når bestemte du deg for å gå på Toppen?

Etter en smakebit på sceneteknikk fra videregående, visste jeg at jeg ville lære mer, men ønsket et trygt miljø å gjøre det i. Folkehøgskole virket som et flott alternativ, og jeg bestemte meg ganske tidlig til å søke til Toppen, men det var ikke før en hyggelig telefonsamtale med vår lydlærer, Hans Jacob, at jeg skjønte at det var her jeg måtte gå.

Hvordan er det å være elev her? Er det som du forventet eller har du fått deg noen overraskelser?

Det å være elev her på Toppen er ubeskrivelig. Man kan umulig forstå friheten ved å gå på fhs før man faktisk er her. Men det å ha lærere som faktisk har tid til deg, et fantastisk skolemiljø, og en hverdag der ingen dag er lik, er bare noen av de mange grunnene til å gå her. Det er selvfølgelig ikke bare sommerfugler og rosa skyer, men det er mye som er utrolig bra.

Hva er dine beste opplevelser så langt?

Selv om vi har gjort mye kult, både store prosjekter og fantastiske klasseturer, må jeg nok si at ingenting slår en rolig ettermiddag i BlackBox. Med tilgang til alt av utstyr når enn vi vil, har det blitt mange sene kvelder i mørket med leking og uformell utprøving som sent vil glemmes.

Hva er det beste med linja?

Det må nok være allsidigheten. Vi har fått gjort og prøvd så mye forskjellig. Vi har både fått jobbet med konserter og teaterforestillinger, med amatører og i profesjonelle settinger.

Nå er det ikke så lenge igjen av skoleåret. Hva ser du fram til å bruke den tiden på?

Den siste tiden skal jeg prøvd å få gjort mest mulig. Tida har gått så utrolig fort, og det er så mange folk jeg kommer til å savne utrolig mye. Vi har også noen siste prosjekter vi skal få gjennomført, så jeg tror den siste perioden nå blir sykt bra.

Har du planene klare for neste år?

Ja, når skoleåret er over skal jeg til Florida og jobbe et år. Jeg har fått muligheten til å delta i Disneys Cultural Representative Program, og skal representere Norge i den norske paviljongen i EPCOT. Vi får se hva planen blir etter det, men jeg håper jeg får muligheten til å jobbe mer med lys i fremtiden.

Takk for at du tok deg tid til oss, og masse lykke til i Florida 🙂